• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Gemiddelde berekenen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Artisy

Gebruiker
Lid geworden
19 jul 2011
Ik bereken in Excel zelf mijn verloning om zo mogelijke fouten van het bedrijf te zien. Op een feestdag moet ik niet gaan werken, maar deze wordt wel uitbetaald. De ploegenpremie is wel anders: dit is het gemiddelde van de 4 voorgaande afgesloten weken. Ook: als ik nog geen 4 volle weken heb gewerkt, moet hij enkel het gemiddelde nemen van de afgesloten gewerkte weken. Volgens mij moet ik SOMPRODUCT gebruiken omdat ik mijn bereik neem adhv mijn datumkolom die het optelbereik van mijn ploegenpremie bepaald (?).

Bijgevoegd is een aangepast, met fictieve waarden, spreadsheet.
Op de eerste feestdag (1/05/2013) zou de ploegenpremie € 0.255 moeten zijn (E5:E14).
Tweede feestdag (9/05/2013) zou de ploegenpremie € 0.307 moeten zijn (E5:E19).
De bereiken van deze 2 feestdagen beginnen toevallig beide op E5 aangezien ik nog maar een dikke maand werk.
Op basis van 20 dagen werken gaat niet omdat het achteraf ook toegepast moet worden op een verschillend aantal dagen.

Heeft iemand een idee wat ik als kolomformule kan gebruiken? In deze kolom zou deze formule op de plaats van "..." moeten komen.

Hopelijk is alles duidelijk! :)

Alvast bedankt voor de moeite!

Bekijk bijlage HelpMij v5.xlsx

Laatst bewerkt:
Denk dat je dit moet doen =gemiddelde dan gewenste kolommen of cellen

Zo eenvoudig is het niet.

Laatst bewerkt door een moderator:
De formule in bijgaand bestand berekent in geval van een feestdag de gemiddelde ploegenpremie van de voorafgaande 4 afgesloten weken.
Echter de getallen die jij in je voorbeeld noemt lijken niet te kloppen op het door jou bijgevoegde bestand:
Het gemiddelde van E5:E14 is 0,25 en het gemiddelde van E5:E19 is 0,290 en niet 0,255 en 0,307.
Heb ik het verkeerd begrepen of klopt je toelichting niet?

Bijlagen

Als ik thuis ben zal ik je bestand eens bekijken.
Wat betreft het gemiddelde van de 2 eerste feestdagen hebben we beide gelijk: mijn gemiddelde is met de echte ploegenpremie. Jouw gemiddelde is met een fictieve. :)
Maar als het met de fictieve waarden klopt, zal het met de echte ook wel kloppen. :)

Alvast bedankt!

Dat zal het verschil dan zeer waarschijnlijk verklaren. Dan denk ik dat de formule zijn werk goed doet maar dat moet je straks dan maar even testen.

Ik wil hier verschillende woorden gebruiken om te beschrijven wat ik er van vind, maar ik ga het houden bij superbedankt!! De formule zegt mij niets, maar ik ga straks een poging wagen om ze begrijpen. :)

Nogmaals bedankt!

Edit: Dit werkt perfect als je 5 dagen per week werkt (dus 20 dagen per 4 weken). Spijtig genoeg is dit niet altijd het geval. Het kan meer dan 20 dagen zijn of minder, maar de berekening moet altijd over de 4 vorige afgesloten weken gaan...

Laatst bewerkt:
Aha, dat werd me uit jouw bijgevoegde voorbeeld niet duidelijk dat dat ook kon voorkomen, daar was overal sprake van 5 werkdagen.

Ik heb thuis helaas geen Excel 2007/2010 dus kan het bestand helaas niet goed openen. Ik heb wat zitten prutsen in Excel 2003, wellicht dat onderstaande formule wel goed werkt. Voorwaarde is wel dat je de weeknummers in kolom A overal vult en niet alleen zodra er een nieuwe week begint. Andere voorwaarde is ook dat er elke week (elk weeknummer) minimaal een dag gewerkt wordt. Hij gaat nu namelijk gebruik maken van weeknummers. Indien er ook hele weken tussenuit vallen post dan even een nieuw voorbeeld met alle bijzonderheden die kunnen voorkomen dat werkt/denkt wat makkelijker.

Voor nu:

Vul dit op de plaats van de "..." in jouw oorspronkelijke formule in (ofwel overschrijf het deel wat ik in een eerder stadium had aangevuld met):
Code:
GEMIDDELDE(INDIRECT("E"&ALS(ISFOUT(VERGELIJKEN(A5-4;$A$5:$A$32;0));5;VERGELIJKEN(A5-4;$A$5:$A$32;0)+4)&":E"&ALS(ISFOUT(VERGELIJKEN(A5-1;$A$5:$A$32;1));4;VERGELIJKEN(A5-1;$A$5:$A$32;1)+4)))

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan