• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

gemiddelde berekenen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Belinda S

Gebruiker
Lid geworden
22 sep 2008
In B2 tot en met B31 staan bloeddruk getallen genoteerd.
De notatie is (als bijvoorbeeld) 160/86-71
Nu had ik graag het gemiddelde willen berekenen van de bovendruk, onderdruk en hartslag in het bereik B2:B31
Op welke manier kan dit gedaan worden?
BVD voor de moeite.
Belinda

Door ze eerst in 3 verschillende kolommen te zetten.

afsluiten met Control+Shift+Enter
Code:
=AFRONDEN(GEMIDDELDE(--LINKS(B2:B31;VIND.SPEC("/";B2:B31)-1));0)&"/"&AFRONDEN(GEMIDDELDE(--(DEEL(B2:B31;VIND.SPEC("/";B2:B31)+1;VIND.SPEC("-";B2:B31)-1-VIND.SPEC("/";B2:B31))));0)&"-"&AFRONDEN(GEMIDDELDE(--RECHTS(B2:B31;LENGTE(B2:B31)-VIND.SPEC("-";B2:B31)));0)

en o ja, volg het advies van popipipo ;)

bloeddruk meting gemiddelde

Hartelijk dank voor uw reactie.
Het omzetten in drie kolommen is erg veel werk als dit handmatig moet gebeuren.
De formule heb ik overgenomen maar geeft dan als uitkomst # WAARDE
Weet bijna zeker dat u als echte expert een betere oplossing kent.
Als voorbeeld een bestand bijgevoegd.
Uw hulp wordt zeer gewaardeerd.
Groeten
Belinda

Bijlagen

Ter aanvulling nog dat de uitkomst in drie aparte cellen mag komen te staan, beter nog zoals de notatie is maar dit hoeft niet speciaal.

Voor het omzetten naar kolommen is geen handwerk nodig. Dit kan met 'tekst naar kolommen' (in het lint te vinden onder gegevens)

In de bijlage een oplossing met 5 hulpkolommen (die kun je desgewenst verbergen): de positie van de /, de positie van de -, SYS,DIA en hartslag (als ik de terminologie goed heb overgenomen ;-) ).

Bijlagen

bloeddruk meting

Hartelijk dank voor de tijd en medewerking.
Ik wist het zeker, hier zitten de echte experts.
Nogmaals hartelijk dank voor de hulp.
Prettige avond verder.
Belinda

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan