• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost Gemiddelde cellen/rijen als tekst A&B blad 1 = tekst A&B blad 2

• Onderwerp starter Onderwerp starter Wim80
  • Startdatum Startdatum
Dit topic is als opgelost gemarkeerd
Status
Niet open voor verdere reacties.

Wim80

Gebruiker
Lid geworden
1 feb 2021
Goedemorgen,

Ik ben al een tijdje bezig met het zoeken van de juiste formule voor mijn probleem maar ik kom er helaas niet uit.

Ik wil graag het gemiddelde van meerdere kolommen (CtmF)/rijen berekenen wanneer de waarden van kolom A&B in die regel in tabblad 2 overeenkomen met de waarden in cellen A&B van 'Tabblad 1'

Kan iemand mij aan de juiste formule helpen?

Alvast bedankt.

Bijlagen

Zo wellicht?
Code:
=SOMPRODUCT((Blad1!C2:F16)*(Blad1!A2:A16&Blad1!B2:B16=A2&B2))/SOMPRODUCT((Blad1!C2:F16<>"")*(Blad1!A2:A16&Blad1!B2:B16=A2&B2))

Voor Excel 365:
Code:
=LET(a;Blad1!A2:A16&Blad1!B2:B16=A2&B2;c;Blad1!C2:F16;SOMPRODUCT(c*a)/SOMPRODUCT((c<>"")*a))

Laatst bewerkt:
Afsluiten met control shift enter indien je oudere versie dan O365 hebt

Code:
=AVERAGE(IF(MMULT(--(Blad1!A2:B16=A2:B2);{1;1})=2;Blad1!C2:F16))

Laatst bewerkt:
Waarom toch heeft MS al die vergeefse moeite gedaan vóór 1997 om het de gebruiker van Excel gemakkelijk te maken ?
Zonder formules, maar met een draaitabel.

Bijlagen

Men wil niet gebonden zijn aan de grenzen en lelijk uiterlijk van de draaitabel. Voor het berekenen van een gemiddelde van een bepaald bereik heb je echt geen draaitabel nodig

Code:
=GEMIDDELDE(FILTER(Blad1!C2:F16;Blad1!A2:A16&Blad1!B2:B16=A2&B2))
Of:
Code:
=GEMIDDELDE(FILTER(Blad1!C2:F16;(Blad1!A2:A16=A2)*(Blad1!B2:B16=B2)))

Schiet zijn doel voorbij

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan