• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Gemiddelde en nulwaarden

• Onderwerp starter Onderwerp starter pja
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

pja

Gebruiker
Lid geworden
1 nov 2002
Probleempje met het berekenen van gemiddelde en nulwaarden.

In bijgevoegde zip een voorbeeld. De kolom cummule daar gaat het om en dan voornamelijk de prijs.

Is er omzet in alle maanden dan is de cummule prijs de som ervan en dan delen door 12

Is er omzet in maar twee maanden dan is de cumule prijs de som ervan en dan delen door 2

Hoe kan ik in formule vorm zetten tel 12 cellen bij elkaar op en deel dat door 12, met de voorwaarde dat wanneer een cel leeg is niet delen door 12 maar delen door 12-1=11
Dus drie cellen leeg, alle 12 cellen optellen en delen door 12-3=9

Iemand een idee?

Peter

Bijlagen

Gebruik de formule =Gemiddelde(...;...;....)

De waarde van lege cellen wordt niet opgeteld (tja is 0...), maar ook niet in de deler gebruikt.

Zie de gele cellen in de bijlage.

Bijlagen

Ik dacht ook dat ik in eerste instantie GEMIDDELDE kon gebruiken maar dat is toch niet de oplossing..

Vul ik in je voorbeeld "0" dan ziet hij dit toch als een ingevult veld. Maakt ook niet uit of je bij opties, het vinkje bij vensteropties weghaalt.

We moeten het zoeken in een voorwaarde in de trant van tel de cellen bijelkaar op (max. 12 daar er 12 maanden zijn) en deel het door het aantal cellen waarvan de celinhoud niet leeg of niet gelijk is aan nul.

Dus bij 12 cellen met een waarde > 0 dan de som van deze 12 cellen optellen en delen door 12

Stel dus 12 cellen waarvan er vier leeg leeg zijn dan de som van de 12 cellen delen door 12 - 4 = 8.

Pfff lastig...

Peter

Ik zit het in woorden in te tikken en bedacht gelijk de oplossing....

=SOM(E6:G6)/AANTAL.ALS(E6:G6;">0")

Bedankt in ider geval voor de input.

Peter

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan