• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

gemiddelde formule

Status
Niet open voor verdere reacties.

Cindy B.

Gebruiker
Lid geworden
6 mei 2002
Hallo,
Ik heb een excel bestandje met een paar honderd regels waarin automerken / autokosten staan. Nu wil ik een formule maken welke zoekt naar een bepaald merk, en van dit merk de gemiddelde kosten berekend.
Ik heb het al met een som.als formule geprobeerd, hiermee krijg ik wel de optelling van de kosten van 1 bepaald merk, maar nu de gemiddelde berekening erachteraan nog...
Wie kan mij verder helpen??
Alvast bedankt!
Cindy

Formule: =gemiddelde

Om te zoeken zul je de zoekfunctie moet gebruiken in Excel.

Er is toch ook een AANTAL.ALS() of zoiets (ik ken de NL namen niet zo goed). Gebruik die op dezelfde menier als SOM.ALS() en dan kun je delen om het gemiddelde te bepalen.

Het lijkt mij het meest eenvoudig om de formule '=gemiddelde' te gebruiken.

Selecteer de cellen waarover je het gemiddelde wilt berekenen.

Ik weet zo niet hoe die functie in het engels heet.

De functie =gemiddelde zal niet werken, aangezien er een hele reeks automerken staat en ik per merk het gemiddelde wil berekenen. Als ik alleen het gemiddelde bereken, dan doet hij doet van alle getallen.

Ik weet niet hoe je bestand is opgebouwd, maar als je de som van de cellen deelt door het aantal cellen dan heb je toch het gemiddelde?

Als je wilt mag je het bestandje wel hier plaatsen dan wil ik er wel even naar kijken.

Ben even aan het stoeien geweest.

Je kunt de formule natuurlijk op een plaats zetten die je zelf wilt.

Bijlagen

=GEMIDDELDE(ALS(B3:B7="Janssen";C3:C7))

Invoeren via Ctrl-Shift-Enter

fra

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan