• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Gemiddelde met weging, SOMPRODUCT, maar hoe?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Richard87

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
11 dec 2013
Ben een Excelbeginner en dit gaat mij boven de pet, gemiddelde en som lukt wel, maar nu zou ik moeten gaan werken met SOMPRODUCT.
Heb al geprobeerd, maar krijg constant gezeur met kringverwijzingen en niet kloppende uitslagen.
Heb de vakjes dus weer teruggezet naar =GEMIDDELDE, maar weet dat die niet klopt.

Heb in de bijlage de Excel zitten, daar zie je een inkoop en verkoop en wil weten wat ik gemiddeld per product betaal.

Verder voer ik nu in bij de inkoop de getallen negatief in, zodat ik bij totaal het juist getal krijg, maar dat zou ook anders kunnen lijkt mij.
Iemand die voorzetje kan geven voor mijn administratie. ;)

Bijlagen

Richard,

hoe zag je (foute) somproductformule er uit?

Heb het idee dat het fout gaat bij de + tussen de (B3*C3). Zie bijlage

Code:
=SOMPRODUCT(B3*C3)+(B4*C4)+(B5*C5)+(B6*C6)+(B7*C7)+(B8*C8)+(B9*C9)+(B10*C10)+(B11*C11)

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Richard87,

Ten eerste gebruik je de somproduct formule verkeerd.
Probeer eens voor het totaal van de aankopen":
Code:
=SOMPRODUCT(B3:B18;C3:C18)

De uitkomst kennen we al die staat bovenaan je scherm.
Je formule gemiddelde kun je hier niet gebruiken omdat je het over gewogen gemiddelde moet hebben.
Maar je weet de totale aankoopprijs (€ 3.070,32) en je weet het totaal aantal aangekocht (12,14213)
dus wat is de gemiddelde koers.......... (€ 3.070,32 / 12,14213 natuurlijk).

Blijft voor mij de vraag wat je met de gemiddelde koers wil, zie http://www.helpmij.nl/forum/showthr...e-winsten-bepalen-voor-meerdere-investeerders
voor informatie over het omgaan met aandelen en hun waarden.

Veel Succes.

Maar je weet de totale aankoopprijs (€ 3.070,32) en je weet het totaal aantal aangekocht (12,14213)
dus wat is de gemiddelde koers.......... (€ 3.070,32 / 12,14213 natuurlijk).
:D Haha, natuurlijk, ik zat veel te ingewikkeld te denken.
Blijft voor mij de vraag wat je met de gemiddelde koers wil, zie http://www.helpmij.nl/forum/showthr...e-winsten-bepalen-voor-meerdere-investeerders
voor informatie over het omgaan met aandelen en hun waarden.
De gemiddelde koers is meer zodat ik een beetje een idee heb waar mijn kantelpunt van winst/verlies ligt.
Aangezien het allemaal om hetzelfde 'aandeel' gaat kun je dat gemiddelde daarvoor gebruiken.
Als het allemaal verschillende aandelen zouden zijn dan heeft het geen functie.

Bedankt voor de hulp.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan