• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Gemiddelde per uur berekenen excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

MotherEagle

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
14 mei 2021
Hallo allemaal,

Ik had een vraagje over Excel. Voor een onderzoek heb ik een dataset gekregen met 3 gegevens. In kolom A staan data van 2013 met dag, maand en jaar. In kolom B staan tijdsgegeven met uur, minuten en seconden en deze hebben een tijdsstap van 5 minuten. In kolom C staan metingsdata over waterstromingen. Om deze gegevens te kunnen gebruiken in mijn onderzoek moet ik de data over de waterstromingen per uur hebben en niet per 5 minuten. Nu snap ik dat dat het best gaat door het gemiddelde te berekenen per uur. Ik krijg het alleen niet voor elkaar om een formule te creëren waardoor ik simpel de dataset (die de grote van een heel jaar heeft) van 5 minuten stappen naar uur stappen kan omzetten. Het enige hoe het me nu lukt is om per uurstap het steeds handmatig met autosom gemiddelde het te berekenen maar je snapt om dat voor een heel jaar te doen x het aantal dagen per maand x 24.... dan ben ik erg lang bezig.

Heeft een van jullie tips of advies hoe ik hier makkelijk een formule op los kan later om de tijdsstappen van 5 minuten om te zetten naar tijdstappen van 1 uur?

Alvast heel erg bedankt allemaal!!

Vriendelijke groeten een wanhopige afstudeerder

Laatst bewerkt:
Bedankt!!

Beste VenA,

Heeeeelll erg bedankt!! Hierdoor kan ik weer verder!

Groetjes!!

Stond ook al in het linkje van @Mde;) Het is overigens niet handig om het originele bestand te verwijderen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan