• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Gemiddelde uit een bereik

Status
Niet open voor verdere reacties.

markbqurius

Gebruiker
Lid geworden
30 dec 2021
Hi,

Ik loop vast bij het berekenen van een bereik. In mijn Excel (zie bijlage) wil ik de procentuele verandering meten. Echter doe ik dit nu aan de hand van 1 variabele. Bijvoorbeeld temperatuur 6. Het zou mooi zijn als ik hier een gemiddelde verandering zou zien niet van alleen 6 graden maar bijvoorbeeld 6-10 graden. Dit realiseren lukt mij helaas niet. Iemand suggesties? :rolleyes::thumb:

Bijlagen

Ik snap niet precies wat je wilt, en gezien het uitblijven van reacties ben ik niet de enige...

Misschien kun je een paar voorbeeldjes even handmatig uitwerken? Zodat we een idee krijgen van wat je zoekt. Wat moet de uitkomst zijn EN waarom?

"Een gemiddelde verandering van 6-10 graden?"

Ik heb het document geüpdatete. Hopelijk is mijn vraag daarin duidelijk uitgelegd. Hieronder ook de uitleg:

'Het schema berekent automatisch aan de hand van de variabelen (Wind, Temperatuur, Regen, Bewolking), de WKK aan/uit staat en de tijd wat de verandering is. Nu gebeurt dit alleen aan de hand van de gegevens uit regel 4. Ik wil regel 4 graag combineren met regel 5. Dus wat is de gemiddelde verandering van bijvoorbeeld de wind tussen de 4 knopen en 7 knopen.

Stel ik wil de wind tussen 4 knopen en 7 knopen weten om 00:00, wat ik wil zien is het volgende: uitkomst van cel D6 bij wind 4,5,6 en 7. (ik pas de wind aan in cel D4) Je krijgt dan: -4,44 + -0,17 + 0,07 + -0,21. Gemiddeld is dit: [TABLE="width: 891"]
[TR]
[TD="class: xl64, width: 891"]-1,1875[/TD]
[/TR]
[/TABLE]
[TABLE="width: 891"]
[TR]
[TD="class: xl65, width: 891"]
Wat ik dus wil is een min en max invullen en dat ik daarover de gemiddelde verandering te zien krijg per element.[/TD]
[/TR]
[/TABLE]

[TABLE="width: 891"]
[TR]
[TD="class: xl65, width: 891"]Hopelijk is het zo een beetje duidelijk :)'[/TD]
[/TR]
[/TABLE]

Bijlagen

Waar komen die getallen vandaan, die staan niet in de tabel... of is een willekeurig voorbeeld.
Edit: verborgen tabbladen.

En windsnelheden kunnen zowel negatief als positief zijn? Dit betekend dat we met absolute waarden werke

Welke Excel-versie gebruik je?

Laatst bewerkt:
Ik heb de wind uit cel D4 aangepast naar 4,5,6 en 7. Daarmee wijzigen de getallen eronder. Ik heb dus wind 4 gepakt en die is gelijk aan een % verandering van -4.44. Vervolgens wind 5 ingevuld, deze is gelijk aan -0.17 enzovoorts.

Windsnelheden kunnen inderdaad niet negatief zijn. De getallen (in het grijs) zijn de procentuele veranderingen van de buffer die ik wil berekenen.

Versie2111 (build 14701.20262 Klik-en-Klaar)

PS die getallen (grijze) komen weer van andere tabbladen maar die heb ik verborgen en beveiligd wegens privacy

Je sheet is wel zeer ingewikkeld opgezet...

Deze geeft volgens mij je gewenste gemiddelde:
Code:
=SOMPRODUCT(('Verhouding wind | Buffer'!$A$4:$A$57>=$D$4)*('Verhouding wind | Buffer'!$A$4:$A$57<=$D$5)*('Verhouding wind | Buffer'!$C$1:$Z$1=0)*ALS.FOUT(--('Verhouding wind | Buffer'!$C$4:$Z$57);0))/(D5-D4+1)

Ik kon geen cel met de tijd vinden. De tijdnotatie in je verborgen blad komt ook niet overeen met de gangbare tijd (0 of 0:00) dus daar zul je nog even mee moeten stoeien. Ik kon niets aanpassen vanwege de beveiliging.

Heb nog even een beetje zitten klooien maar het lijkt nu goed te gaan. Dank Alex!

Uiteindelijk toch gelukt... :cool:

Succes ermee.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan