• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Gemiddelde uit een reeks berekenen

Status
Niet open voor verdere reacties.

pve26

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
17 jun 2015
Hallo,

Ik wil iets, maar ik kom er zelf niet uit, hopelijk kan iemand me helpen. Van een bepaalde reeks wil ik het gemiddelde van de middelste drie meetwaardes berekenen. In kolom A van bijgevoegd bestand zijn de reeksen opgenomen, per reeks zijn enkele afstanden (kolom b) opgenomen. Van de middelste drie afstanden wil ik de gemiddelde waarde (kolom c) uitrekenen. Ter illustratie heb ik deze cellen geel gemaakt bij de eerste 3 reeksen, incl. juiste uitkomst). Zelf heb ik al via subtotalen de middelste afstand kunnen bepalen en via verticaal zoeken kan ik de betreffende meetwaarde opzoeken, maar het gaat mis omdat ik de middelste 3 waarde per reeks nodig heb. Het betreffende bestand bevat meer dan 10.000 regels, vandaar ik zoek naar een geautomatiseerde oplossing.

Hopelijk is deze bepalen te automatiseren.

Alvast bedankt voor de positieve reactie.

Groeten Paul

Bijlagen

Je kan de onderstaande formule in D2 plakken en kopiëren tot het eind.
Code:
=GEMIDDELDE(VERSCHUIVING(meting!$A$1;VERGELIJKEN(A2;$A$2:$A$1118;0)+(AANTAL.ALS($A$2:$A$1118;"="&A2)-3)/2;2;3;1))

Wat een snelle reactie, met een werkende oplossing! Fantastisch! Bedankt.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan