• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Gemiddelde uitrekenen in een bepaald bereik

• Onderwerp starter Onderwerp starter HJ25
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

HJ25

Gebruiker
Lid geworden
30 jan 2013
Hallo allemaal,

ik wil graag dat in het bijgevoegde bestand in cel B3 een formule komt te staan die het gemiddelde van de groene vakjes uitrekent. Hierbij moet de formule hetvolgende te werk gaan: Wanneer er iets in cel B6 t/m C8 ingevuld is, dan moet hij het groene vakje bij beurt 1 meenemen bij het uitrekenen van het gemiddelde. Wanneer er ook iets ingevuld is in de cellen B12 t/m C14 dan moet het groene vakje dat bij beurt 2 staat ook meegenomen worden.

Bijlagen

gemiddelde groene vakjes:
Code:
Function GemiddeldeInKleur(R As Range, Kleur As Range)
    Dim C As Range
    Dim Som As Double
    Dim Aantal As Long
    For Each C In R
        If C.Interior.Color = Kleur.Interior.Color And C <> 0 Then
            Aantal = Aantal + 1
            Som = Som + C
        End If
    Next
    If Aantal <> 0 Then GemiddeldeInKleur = Som / Aantal
End Function
zie voorbeeld gele vakje ( voor de kleur selecteer je een vakje met die kleur ):

Bijlagen

Popipipo bedankt! Dat bedoel ik ja!

Sylvester-ponte ook bedankt maar ik werk in dit geval liever niet met een VBA ivm het verdwijnen van de functie 'vorige'.

Hj25, mijn funkie heeft een andere uitkomst dan die van Popipipo .
de mijne deelt door het aantal groene vakjes dat ongelijk is aan 0.
die van Popipipo deelt altijd door het totaal aantal groene vakjes.

ik ben toch benieuwd wat je bedoeling is

Hj25, mijn funkie heeft een andere uitkomst dan die van Popipipo .
de mijne deelt door het aantal groene vakjes dat ongelijk is aan 0.
die van Popipipo deelt altijd door het totaal aantal groene vakjes.

ik ben toch benieuwd wat je bedoeling is

Jou berekening geeft aan hoeveel gemiddeld per beurt wordt gegooid.
Mijn berekening geeft aan wat er gemiddeld per pijl gegooid wordt.

Aha okee... Nu ik er zo over nadenk zou ik misschien wel beiden willen gebruiken, maar dan alleen door gebruik te maken van formules en niet van een VBA.
In de bijlage staat nu dus de formule van popipipo en nu moet er nog een formule bij voor het gemiddelde per beurt, maar welke?

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Wat denk je van 'mijnformule'*3?

Tjah... Waarom zo moeilijk denken als de oplossing zo makkelijk is... Bedankt!

Wat denk je van 'mijnformule'*3?

Het enige nadeel hieraan is dat wanneer er uitgegooid wordt en de persoon met de eerste of tweede pijl de dubbel al raakt en de laatste pijl(en) niet meer hoeft te gooien, maar dan wordt het gemiddelde niet meer goed uitgerekent... Heb je hier toevallig een gemakkelijke oplossing voor?

En ik ben niet zo bekend met de formule subtotaal. Is hier ook nog een variant op zodat in cel B6 van de bijlage ook nog komt te staan hoeveel er nog gegooid moet worden? Hierbij moet hij beginnen met het getal in B5. Is dit mogelijk??

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Is het dan reëel om een beurt met maar 1 pijl mee te rekenen voor het gemiddelde?
Als je dan het beurt gemiddelde wilt berekenen denk ik dat je de laatst beurt niet moet mee rekenen.
Ben daar nog even voor aan het brainstormen.

Nou ja als iemand met de eerste van 3 pijlen de dubbel uitgooit en die gene wil daarna het gemiddelde van de leg bekijken dan moet de laatste pijl wel meegerekent worden in het gemiddelde per pijl. Voor het gemiddelde per beurt wordt dit denk ik idd wat van minder belang

Hier nog een aanpassing van wat ik (via TV) er van weet en misschien wel aardig is.

In C4 staat het gemiddelde per beurt min laatste beurt van minder dan 3 pijlen.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Beiden zijn goed! Bedankt voor het meedenken en voor de moeite!! Echt top!

Toch nog een vraagje dat welliswaar niet over het gemiddelde gaat maar ik weet even niet zo snel hoe ik dat als nieuwe vraag moet plaatsen dus vandaar dat ik hem hier bij zet:

In het bijgevoegde bestand moet een formule komen te staan in cel F5 die kijkt of cel F2 overeenkomt met een getal dat in de cellen A3 t/m A145 voorkomt. Wanneer dit zo is dan moet hij eigenlijk de juiste uitgooimogelijkheid van de uitgooimogelijkheden die in B3 t/m B145 staan weergeven in die cel.

Als het makkelijker is om de gegevens uit de kolommen H en I te halen dan mag dit ook!!

Bijlagen

Code:
Eng 2007: =IFERROR(VLOOKUP(F5;H2:I22;2;0);"niet mogelijk")
Eng 2003: =IF(ISERROR(VLOOKUP(F5;H2:I22;2;0));"niet mogelijk";VLOOKUP(F5;H2:I22;2;0))

De formule die in cel B6 staat werkt wel als ik de beurten onder elkaar zet maar niet wanneer ik ze, zoals in het bestand, naast elkaar zet. Hoe moet ik dit oplossen?

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan