• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

gemiddelde uitrekenen in excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

P4user

Gebruiker
Lid geworden
8 okt 2001
Hoi,

Ik ben van plan om voor het nieuwe schooljaar in excel een puntenlijst te maken.
Nu hebben we bij ons op school proefwerken die 1x meewegen, 2x meewegen, en dan ook nog bijv. practische opdrachten die voor 40% het eindpunt bepalen o.i.d.
Hoe kan ik dit in Excel XP doen?

Als het kan moet er ook bij komen te staan welk punt ik voor een bepaald proefwerk moet halen om een 5,5 te blijven staan :)

Ik hoop dat iemand me kan helpen, of een website kan geven waarop dit allemaal staat!

Thijs

Geplaatst door P4user
Ik ben van plan om voor het nieuwe schooljaar in excel een puntenlijst te maken. Nu hebben we bij ons op school proefwerken die 1x meewegen, 2x meewegen, en dan ook nog bijv. practische opdrachten die voor 40% het eindpunt bepalen o.i.d. Hoe kan ik dit in Excel XP doen?
Heb je zelf al iets geprobeerd, Thijs? En heb je op dit forum al rondgekeken? In het verleden heb ik nl. op een vraag die erg veel lijkt op die van jou al antwoord gegeven.
Het is eigenlijk heel eenvoudig, nl. het berekenen van een gewogen gemiddelde en dat heb je vast wel al geleerd. Je vermenigvuldigt de som vd cijfers van de ene soort proefwerken met 1, van de andere soort met 2, en die van de prakt. opdr. met 0,4. Die uitkomst deel je door de som vh het aantal verschillende soorten punten, die je resp. ook weer met 1, 2, en 04 vermenigvuldigt.
Geplaatst door P4user
Als het kan moet er ook bij komen te staan welk punt ik voor een bepaald proefwerk moet halen om een 5,5 te blijven staan
Noem het cijfer dat je moet halen om op een gemiddelde van 5,5 te komen bv. x en vul als uitkomst van de berekening die ik hierboven beschreef 5,5 in. Aan de berekening moet je dan natuurlijk toevoegen op wat de uitkomst 5,5 gebaseerd is (proefwerk type 1, type 2, of praktische opdracht). Dat wordt een eenvoudige eerste graadsvergelijking met 1 onbekende. Als je het even goed bekijkt zal je dat vast wel lukken.

Geplaatst door fra

Heb je zelf al iets geprobeerd, Thijs? En heb je op dit forum al rondgekeken? In het verleden heb ik nl. op een vraag die erg veel lijkt op die van jou al antwoord gegeven.
Het is eigenlijk heel eenvoudig, nl. het berekenen van een gewogen gemiddelde en dat heb je vast wel al geleerd. Je vermenigvuldigt de som vd cijfers van de ene soort proefwerken met 1, van de andere soort met 2, en die van de prakt. opdr. met 0,4. Die uitkomst deel je door de som vh het aantal verschillende soorten punten, die je resp. ook weer met 1, 2, en 04 vermenigvuldigt.

Noem het cijfer dat je moet halen om op een gemiddelde van 5,5 te komen bv. x en vul als uitkomst van de berekening die ik hierboven beschreef 5,5 in. Aan de berekening moet je dan natuurlijk toevoegen op wat de uitkomst 5,5 gebaseerd is (proefwerk type 1, type 2, of praktische opdracht). Dat wordt een eenvoudige eerste graadsvergelijking met 1 onbekende. Als je het even goed bekijkt zal je dat vast wel lukken.

Oke.. bedankt, ik zal 't eens gaan proberen..

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan