Gemiddelde van een som in Access

Status
Niet open voor verdere reacties.

LienVD

Gebruiker
Lid geworden
12 apr 2010
Hallo,

Ik zit in de knoei met een querry in Access. Ik heb namelijk een tabel met een lijst van prijzen van verschillende hotels per dag. De verschillende velden zijn dus: Dag van de week, Geanalyseerde datum, Datum van het onderzoek (wanneer hebben we dit onderzocht) en een reeks hotels. Als ID heb ik een combinatie van de 2 data (die vormen samen altijd iets unieks). Nu wil ik het gemiddelde van de prijzen van alle hotels samen per dag weten, dus bvb.

Dag Geanalyseerde datum, Datum van onderzoek, Gemiddelde prijs
Maandag, 12 April, 1 April 135
Dinsdag, 13 April, 1 April 130

Weet iemand hoe je zoiets opbouwt in een querry??

Alvast bedankt!

Dat doe je met de knop Totalen. Daarbij groepeer je op de twee datumvelden (standaard functie) en gebruik je de functie Gemiddelde op het valutaveld.

Bedankt voor je snelle reactie! Maar van wat moet ik het gemiddelde nemen?
Het gemiddelde moet toch genomen worden over de som van alle prijzen van de hotels per dag nee?
Enig idee?

Dat doe je zoals Octafish al aangeeft met de knop "Totalen". Deze knop staat in de werkbalk "Queryontwerp". Het is de knop met een liggende M. Met deze knop word er een rij met "Totaal:" aan de query toegevoegd. Alle velden staan dan automatisch op "Group By". Het valutaveld met de totaal prijs stel je in de rij "Totaal" in op "Gem".

Ik heb de verschillende prijzen van de verschillende hotels, maar hoe bereken ik het totaal daarvan?

Zoals al eerder is vermeld met de knop "Totalen". Zet anders even een voorbeeld zonder gevoelige informatie op het forum.

Heb je verschillende velden voor de verschillende hotels? Want dan werkt onze aangegeven methode niet. In dat geval moet je misschien eerst een Union query maken om alle bedragen in één veld te krijgen, waarna je wel kunt totaliseren/gemiddelden kunt berekenen.
Daar helpt een voorbeeldje overigens dan wel heel erg goed bij.

Ik heb idd verschillende velden voor verschillende hotels.

Hoe maak je zo'n union querry?

mvg

Beetje lastig zonder voorbeeld, maar bijvoorbeeld zoiets:

SELECT [Dag], [Geanalyseerde datum], [Datum van onderzoek], [Prijs], [Hotel1] as Hotel FROM [tabel1]
UNION ALL
SELECT [Dag], [Geanalyseerde datum], [Datum van onderzoek], [Prijs], [Hotel2] as Hotel FROM [tabel1]
UNION ALL
SELECT [Dag], [Geanalyseerde datum], [Datum van onderzoek], [Prijs], [Hotel3] as Hotel FROM [tabel1]
etc.
Eigenlijk zijn het allemaal aparte queries, die door het commando Union All worden samengevoegd tot één query. Belangrijk hierbij is, dat elke deelquery hetzelfde aantal (en type) velden heeft.
Het resultaat van de query is dat je voor een record met bijvoorbeeld 4 hotels (Hotel1 t/m Hotel4) niet één record terugkrijgt, maar 4 records. Elk hotel krijgt dus zijn eigen record met datums en prijs.
Op basis van deze Union query kun je dan een totaalquery maken, op basis van één veld met de prijs.
't Is maar een gok over de door jou gebruikte velden, dus enig tweaken zal nodig zijn...

Ik heb het ingegeven met mijn velden, maar hij geeft error als ik naar gegevensbladweergave wil gaan. Hij zegt dat "de sintaxix van deze subquerry ongeldig is".

Wat doe ik fout?

Kun je de SQL posten, of een voorbeeldje van de db?
SQL doe je vanuit het ontwerp van de query en dan Beeld, SQL

Plaats even de code van je query, anders wordt het echt een raadspelletje waar de fout kan zitten.

Heb het toch maar in Excel gedaan, was iets makkelijker...

Bedankt voor de hulp!!

mvg

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan