• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Gemiddelde van opeenvolgende gelijke cellen

• Onderwerp starter Onderwerp starter MQBK
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

MQBK

Gebruiker
Lid geworden
30 jun 2016
Beste,

In bijgevoegde excel-file treffen jullie data aan. Specifiek ben ik geinteresseerd naar waarden van kolom K (Cycle Times). In kolom L zou ik de gemiddelde cycle time wil berekenen van opeenvolgende gelijke producten terwijl ik in kolom M de gemiddelde cycle time wil berekenen van ALLE gelijke producten in kolom K. Ik was in de veronderstelling dat de bijgevoegde matrixformule zou werken (voor berekening kolom L) maar dit is helaas niet het geval: =IF(A1<>A2;MIN(IF(A2:A$40000<>A2;ROW(2:$40000);AVERAGE(K:K)))-ROW(2:$40000);""). Graag jullie hulp!

Bijlagen

Zo?
Code:
[NL]M2: =GEMIDDELDE.ALS($A$2:$A$40000;A2;$K$2:$K$40000)
[EN]M2: =AVERAGEIF($A$2:$A$40000,A2,$K$2:$K$40000)

Laatst bewerkt:
@ AlexCel,

Bedankt voor uw formule. Dit is de berekening van kolom M. Heeft u ook een oplossing voor kolom L?

Graag enige toelichting... wat bedoel je met "oplossing voor kolom L"?

Wat voor uitkomsten verwacht je waar?

@AlexCel

In kolom L zou ik de berekening willen hebben van de gemiddelde Cycle Time van opeenvolgende gelijke produkten. Uw berekening is de Totale Gemiddelde Cycle Time van gelijke produkten.

Dat vroeg je toch ook?
...terwijl ik in kolom M de gemiddelde cycle time wil berekenen van ALLE gelijke producten in kolom K.
Maar ok, probeer deze eens in L2 (e.v.):
Code:
=ALS(L2<>"";GEMIDDELDE(VERSCHUIVING(K2;;;L2;));"")
Zie ook bijlage.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
@AlexCel

Bijgevoegd een beeld van hetgeen mijn bedoeling is.

Bijlagen

• Cyclustijden.JPG
    Cyclustijden.JPG
    52,6 KB · Weergaven: 49
Voortaan graag excelbestanden s.v.p.

Maar je bent mij even kwijt:
Waarom voldoet de formule in post #2 niet? Volgens mij doet die wat je wilt hierboven.
En wat voldoet er niet aan de verwachtingen in het voorbeeld in post #6?

@AlexCel

Uw formule voor kolom M (Totale Gemiddelde Cycle Time) klopt d.w.z. dit is de gemiddelde cycle time voor alle GELIJKE producten toegepast op alle aanwezig data. In kolom L wil ik echter de gemiddelde cycle time berekenen van gelijke opeenvolgende producten. Ter verduidelijking: de waarde van cel L3 moet dan niet 24 zijn (aantal opeenvolgende gelijke producten) maar het gemiddelde van cel K3:K26.

@AlexCel,

Ik heb uw opmerking verkeerd geinterpreteerd. Beide formules blijken te werken. Mijn excuses voor het ongemak

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan