• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Gemiddelde van top 3 uit lijst

Status
Niet open voor verdere reacties.

SvenK

Gebruiker
Lid geworden
10 sep 2015
Berichten
26
Hallo,

voor het berekenen van het gemiddelde uit een lijst gebruik ik de volgende formule:

=GEMIDDELDEN.ALS(Tbl_Tender[FTL rate
(EUR)];Tbl_Tender[Dest
ZIP];[Dest
ZIP];Tbl_Tender[trailer type];[trailer type];Tbl_Tender[SAP];"<>X")

Nu moet deze aangepast worden naar gemiddelde van de top 3

Ik probeer de volgende formule maar krijg het niet voor elkaar namelijk:

=GEMIDDELDEN.ALS(KLEINSTE(Tbl_Tender[FTL rate
(EUR)];{1;2;3});Tbl_Tender[Dest
ZIP];[Dest
ZIP];Tbl_Tender[trailer type];[trailer type];Tbl_Tender[SAP];"<>X")

Kunnen de functies gemiddelden.als en kleinste gecombineerd worden zoals hierboven en zo wat is er fout met de formule?

Bedankt,
Sven.
 
Ik weet natuurlijk niet wat er in de tabellen staat. Maar het lijkt mij dat het voldoende is om een groter/ gelijk het op het 2 na grootste getal (of kleinste?) op te nemen.

Voorbeeld (waarin de getallen in B2:B10 staan). Hier omheen zul je dus de logica "<>X" moeten bouwen.
Code:
=AVERAGEIF(B2:B10;">=" & LARGE(B2:B10;3))
 
Hallo,

de bewuste formule is inderdaad de eerste stap, maar het is het inbouwen van de voorwaarden dat niet lukt.
Ik heb een klein voorbeeldje gemaakt incl. de formule die het niet doet.

Mvg,
Sven.
 

Bijlagen

  • testlaagste3metvoorwaarden.xlsb
    7,7 KB · Weergaven: 29
het belang van een representatief voorbeeld voor de zoveelste maal aangetoond...

De vraagstelling is wat mij betreft heel anders dan wat uit het voorbeeld blijkt.

Kun je ook toelichten waarom in jouw voorbeeld de gemiddelde kleinste 3 "PR1", "a" en "m" zijn?
 
Laatst bewerkt:
Hallo,

mijn excuses dat de vraagstelling niet zo duidelijk blijkt te zijn.
Waar het om gaat is dat ik op zoek ben naar het gemiddelde van de 3 laagste prijzen voor een bepaald transport.

PR1, A en M zijn definities van trailers waarbij elke combinatie mogelijk is. Dus na keuze van deze definities moet het gemiddelde van de laagste top 3 worden berekend aan de hand van de gekozen definitie.

Hopelijk is dit duidelijk ...

Mvg,
Sven.
 
Het is mij helaas niet duidelijk :shocked:

Nogmaals: probeer eens uit te leggen waarom in jouw voorbeeldje de combinatie PR1, A en M de "gemiddelde kleinste 3" vormen.

Misschien ligt het aan mij, maar ik zie dit (nog) niet...
 
Zoals ik het begrijp moet je zoeken naar alle combinaties PR1, a en m (die staan in het voorbeeld dus op regel 5 t/m 8) en dan het gemiddelde van de 3 kleinste waarden nemen (dus van 3 8 en 12).
Nu nog een formule verzinnen.
 
Hallo,

eigenlijk kan je PR1, a en m als een filter zijn. Als ik PR1, A en M selecteer wat is dan de kleinste top 3?
Wat als ik PR2, A en m zou selecteren, wat is dan de kleinste top 3.
En zo verder ...

Gr,
Sven.
 
Ik kom op een hulpveld in N2 met het aantal matches (max 3) en de uitkomst met een matrixformule in O2 (bevestigd met Ctrl+Shift+Enter, niet gewoon Enter):
Code:
N2 =MIN(3;AANTALLEN.ALS($A$2:$A$13;J2;$B$2:$B$13;K2;$C$2:$C$13;L2))
O2 =ALS(N2;GEMIDDELDE(KLEINSTE(ALS($A$2:$A$13=J2;ALS($B$2:$B$13=K2;ALS($C$2:$C$13=$L$2;$D$2:$D$13)));RIJ(INDIRECT("1:"&N2))));"")
Edit: in O2 kun je $L$2 vervangen door L2 (net als J2 en K2). Ik had geen speciale reden voor een verschil; gewoon inconsequent. :eek:

Als je geen hulpveld wilt gebruiken dan kun je natuurlijk ook 2x de N2 in de tweede formule substitueren met wat er nu in N2 staat, maar een hulpveld lijkt me een stuk handiger.

Als je bijvoorbeeld de combinatie PR7 g en q vraagt, dan is er maar 1 match en levert de formule 8 op.
 

Bijlagen

  • testlaagste3metvoorwaarden MB.xlsb
    8,4 KB · Weergaven: 29
Laatst bewerkt:
Hallo,

uitleg toegevoegd aan afgesloten topic. Probeer morgen de aangeleverde formules in te bouwen.

Sven.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan