• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

gemiddelden bereken via een scoretabel.

Status
Niet open voor verdere reacties.

plainme

Gebruiker
Lid geworden
10 okt 2009
Hallo forumvrienden,

de kinderen spelen nogal graag Boggle en zijn daar nogal fanatiek in wat betreft het bijhouden van de scores.
Hebben ze aan mij gevraagd of ik iets zou kunnen maken in excel waarin ze volgende kunnen in doen
gemiddelde van hun score per spel
gemiddelde van hun aantal woorden
Overall score
Overall woorden.
( zie bijlage voor detail )

Dit is nu voor één speler maar er zijn er soms 4 ( 't ja 't konijntje is hier voorbij gekomen en een beetje blijven wonen :) :) )

Kunnen jullie hier even naar kijken en al de opstart maken .... ik vul die dan aan de hand van 1 speler voorbeeld verder aan. ( hoop ik )
Is er ook de mogelijk dat steeds die zelfde naastliggende tabel aangemaakt wordt?

Alvast bedankt
Mv
Marc

Bekijk bijlage aan te passen gemiddelden bogglespel.xlsx

Ik heb een iets ander opzet gemaakt. Misschien kan dat je helpen.

Dat je het gemiddelde afrond, zal te maken hebben met interne afspraken?

In ieder geval gebruik ik de volgende formules waarbij opgemerkt dat je van cel K en N999 ook 99999 kan maken. Wat jij wil :)

Gemiddeld voor resp. woorden / punten

Alle formules bevestigen met CTRL SHIFT ENTER!!

Woorden:
Code:
=ALS.FOUT(AFRONDEN(GEMIDDELDE(ALS($K$24:$K$999=RIJ(A1);N$24:N$999));0);0)
Punten:
Code:
=ALS.FOUT(AFRONDEN(GEMIDDELDE(ALS($K$24:$K$999=RIJ(B1);O$24:O$999));0);0)

Voor het totaal

Woorden:
Code:
=SOM(ALS($K$24:$K$999=RIJ(C1);N$24:N$999))
PUnten:
Code:
=SOM(ALS($K$24:$K$999=RIJ(D1);O$24:O$999))

De formule voor het totaal aantal spelen staat in cel K2 en is nog gebaseerd op jouw opzet. Dus moet je het bereik en de verwijzingen etc. even aanpassen. Dit is een normale formule die je kunt bevestigen met alleen Enter

Code:
=AANTAL(VERSCHUIVING(E2;1;0;AANTALARG(E:E)-1;1))

Bekijk bijlage aan te passen gemiddelden bogglespel.xlsx

Laatst bewerkt:
Hey Jan,
prachtig dat is het. Alvast een dikke bedankt.

alleen nog een klein vraagje...
De onbekende voor jou is het aantal spelletjes die er die ronde zijn gespeeld.
Welk is de formule om deze zoals u in de tabel gemaakt hebt te doen doorlopen
zal zeker wel iets te maken hebben met AANTALARG en verder te bepalen met de invoer in kolom K dat zolang het dezelfde nr is deze dient op te tellen....

Graag nog wat advies aub.

Marc,

Kun je dat in mijn bestand eens als voorbeeld kunnen opnemen en het gewenste resultaat (desnoods handmatig) op de juiste plek zetten en even toevoegen in een bericht? Ik heb nog geen goed beeld met wat je precies bedoelt.

Marc,

Ik was op het moment van jouw vraag bezig om m'n kennis van matrix formules uit te breiden en dan 'vergeet' je soms de meest simpele oplossingen :D

Waarom niet gewoon een simpele draaitabel? Zie tabblad 'Draaitabel'

Je maakt een tabel van de gegevens zodat je een dynamisch bereik creëert en past daarna de draaitabel toe.

Het enige verschil tussen de DT en de Formules is - in dit geval - dat de formules per direct zijn geupdate en dat je een draaitabel even moet verversen.

Bijlagen

Beste Jan,

In bijlage het aangepaste bestandje die ik al wat heb uitgebreid.

De draaitabel lijkt me voor de kids een iets te ver gegrepen oplossing.
zoals het bestandje nu is opgemaakt zou ik het verder willen uitbreiden.

Bekijk bijlage scoreblad boggle.xlsx

Mochten er nog voorstellen zijn om dit te verbeteren en door te geven aan andere forumleden.... feel free. Geloof me, het is een leuk middeltje om de kids te motiveren.

Nogmaals mijn dank aan Jan om mij bij deze al een hoop op de juiste weg te duwen.:thumb: :thumb: :thumb:

Met vriendelijke groet,
Marc

Goed om te horen Marc en graag gedaan.

Wat ik nog zou wijzigen is de formule in cel P13 en AC13; dat scheelt een hoop werk wanneer je het gaat uitbreiden.

Code:
=AANTAL.ALS($E$12:$E$999;1)

in

Code:
=AANTAL.ALS($E$12:$E$999;RIJ(A1))

Wanneer je deze doortrekt naar beneden, dan zal dit automatisch A2, A3 etc worden. Met RIJ(A1) geef je het getal 1 aan, met A2 2 etc.

Beste Jan, allemaal,

In mijn opzet heb ik een foutje ontdekt ifv de hulpkolommen die worden gecreëerd.
ttz wanneer men voorbij rij 10 gaat met de spelen dan worden er geen berekeningen niet meer verder gemaakt.
reden : men komt in het scoreveld terecht.
Kan men geen hulpkolommen aanmaken op een andere sheet. ( blad 2 bvb)?

graag advies aub.

alvast bedankt
Mvg
Marc

Ja dat kan. Het is trouwens heel verstandig om hulptabellen / constanten te plaatsen op een aparte tabblad.

Je moet dan in je formules verwijzen naar het desbetreffende tabblad en daar het bereik kiezen. Nog beter is om je hulptabellen, hulpcellen etc. een naam te geven. In je formule kun je dan verwijzen naar de naam die je hebt gegeven. Dit maakt formules aan de ene kant een stuk leesbaarder en aan de andere kant kun je in je formule het bereik door middel van de gegeven naam rechtstreeks aanroepen.

Mocht je de naam op een gegeven moment willen gebruiken in de formule maar je bent deze vergeten, maak dan gebruik van de functietoets F3. Je krijgt dan een overzicht van alle gebruikte namen en kunt dan weer de juiste kiezen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan