• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Gemiddelden over een periode berekenen met 'kleiner' of 'groter'

Status
Niet open voor verdere reacties.

Cupido9000

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
3 okt 2018
Bekijk bijlage OEFBonus.xlsx

Ik ben momenteel in dag 2 van een opleiding (als dummy) over Excel. Het is grotendeels zelfstudie (VDAB Webleren) voor de richting IT Helpdeskmedewerker. Tot wanneer de eigenlijke lessen starten moeten we ons toeleggen op Excel. Je hoort me al komen, ik probeer er men weg door te vinden en dat lukt me aardig maar nu zit ik op een probleem. Ik moet een oefening oplossen en ik sla tilt. Wie kan me helpen?

Dit is de opgave:
Het bestand OEFBonus.xlsx is geopend.
Plaats formules in de cellen G3:I9 om de totale bonus te berekenen voor alle vertegenwoordigers.
Bonus 1 van € 5.000 wordt behaald indien de omzet van de verkoper in de periode 2009-2012 hoger is dan € 1.000.000.
Bonus 2 van € 2.500 wordt behaald indien de gemiddelde omzet van de periode 2011-2012 hoger is dan de gemiddelde omzet van de periode 2009-2010.
Bonus 3 van € 1.000 wordt behaald indien de omzet in 2012 de hoogste was in de periode 2009-2012.
Bewaar de wijzigingen als OEFBonus.xlsx en sluit de werkmap.
Om een correcte oplossing te verkrijgen, gebruik je verwijzingen naar de waarden in C11:C14 en neem je geen extra tussenresultaten op in de werkmap!

Waar kom je niet uit dan? Zijn toch redelijk standaardfuncties die je hiervoor kan gebruiken.

IK heb nog nooit met Excel gewerkt, dus alles is nieuw voor me.
Voor Bonus 1 heb ik de formule: =SOM(C3:F3) en zo doorgetrokken naar de rest van de kolom Bonus 1.

Voor Bonus 2 weet ik wel de gemiddelden te berekenen maar ik zit blok in de formule hoe je 2 gemiddelden en hoger dan, in 1 formule kan krijgen.
Hetzelfde voor Bonus 3.

Zover zit ik ook al maar hoe ik de formule moet opbouwen dat het gemiddelde van 2011 & 2012 groter moet zijn dan het gemiddelde van 2010 & 2009 lukt me niet... :(

probeer eens het gemiddelde van beide perioden in een aparte cel te zetten en dan in een andere cel een als functie te maken.
als het gemiddelde van periode a > periode b dan bonus en anders niet

laatste zal wel even een puzzel zijn maar een niet al te moeilijke

Alternatieven:
Code:
G3: =$C$12*(SOM(C3:F3)>$C$11)
H3: =$C$13*(GEMIDDELDE(E3:F3)>GEMIDDELDE(C3:D3))
I3: =$C$14*(F3=MAX(C3:F3))
J3: =SOM(G3:I3)

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan