• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Gemmidelden berekenen met zoekfuncties

Status
Niet open voor verdere reacties.

Zaadje

Gebruiker
Lid geworden
22 okt 2008
Berichten
16
Beste mensen,

Ik ben voor mijn stage bezig aan een excel-sheet maar nu loop ik toch wel vast.

Wat is het probleem:

Ik wil uit een kolom het gemiddelde berekenen. Het bereik dat moet worden genomen dat wil ik in een ander werkblad bepalen. In dat werkblad voer ik dan een bepaalde snelheid in en middels vertikaal zoeken moet hij een aandrijfkracht bij vinden.

In mijn ogen moet er dan de volgende formule ontstaan:

=Gemiddelde((Vert.Zoeken(snelheid1;bereik;kolom;0)) : (Vert.Zoeken(snelheid2;bereik;kolom;0))

Hier geeft hij dus een fout.Kan iemand mij hierbij helpen?

Of moet ik misschien naar berekening met integreren kijken? Die heb ik trouwens nog niet kunnen vinden in Excel.

Alvast bedankt
 
Waarom wordt er van ons verwacht om steeds een situatie na te bootsen omdat er geen voorbeeldbestand bij zit.
En als we dan al een oplossing hebben komt steevast de repliek :"Tja dat is het toch niet echt, ik zal wat duidelijker proberen te zijn."

Let wel, dit is niets persoonlijks, het is zomaar een algemene opmerking.

Cobbe
 
Met andere woorden, ook hier zal een voorbeeldbestandje veel verhelderen en de vraag verduidelijken.
Richard
 
Hier is een voorbeeld.

Het is dus de bedoeling dat de waarden op werkblad acceleratietijden worden ingevoerd en dat dan automatisch het gemiddelde in de cel van acceleratiekracht komt.

Nogmaals succes

Groeten
 

Bijlagen

  • Voorbeeld gemiddelden.xls
    72,5 KB · Weergaven: 37
Laatst bewerkt:
Zaadje,

Je vraag is niet echt heel duidelijk, maar ik hoop een eind te komen.

Je hebt inmiddels een bestandje toegevoegd, bedankt.

=SOMPRODUCT((acceleratieberekeningen!$A$3:$A$13>=$D$3)*(acceleratieberekeningen!$A$3:$A$13<=$D$4)*(acceleratieberekeningen!$B$3:$B$13))/SOMPRODUCT((acceleratieberekeningen!$A$3:$A$13>$D$3)*(acceleratieberekeningen!$A$3:$A$13<=$D$4))

Jeroen
 
Laatst bewerkt:
Zaadje , is dit wat je bedoelt?
Info: bij VERT.ZOEKEN begint het bereik in de linkerbovenhoek van je dataset en eindigt in de rechterbenedenhoek. Je zal dus al je formules moeten aanpassen naar het juiste bereik.

Mvg

Rudi
 

Bijlagen

  • gemiddelden(1).xls
    76,5 KB · Weergaven: 34
Als je dan toch bezig bent, geef het bereik ook een naam, voorkomt fouten en leest makkelijker.
 
Volgens mij is het nog niet helemaal duidelijk.

wat ik wil hebben uiteindleij is het volgende:

Ik voer op het Werkblad 'acceleratietijden' de begin snelheid en eindsnelheid in.
Bij die snelheden zoekt hij de acceleratiekrachten. Het gemiddelde van die acceleratiekrachten moet dan weergegeven worden in Acceleratiekracht op werkblad'acceleratietijden.

vb: begin snelheid= 2
eind snelheid= 7

Dan wil het gemiddelde weten van de acceleratiekracht die bij deze 2 waarden horen en alles wat er tussen in ligt. Dus het gemiddelde van de waarden van acceleratiekracht bij de snelheden 2, 3, 4, 5, 6 en 7.

Liggen de snelheden tussen 4 en 6 dan wil ik het gemiddelde van de acceleratie kracht hebben van de snelheden 4,5 en 6

Dit is een voorbeeld sheet, de echte was groter als 100 kb dus moest hem flink inkorten.

Succes
 
Zoals (bijna)altijd doe ik ook een poging.
Zie bijlage.

Cobbe
 
Laatst bewerkt:
Het is helaas nog niet wat ik zoek. Het gemiddelde wat jij genomen hebt van 0 -> 7 km/u moet volgens de sleepmethode van excel een waarde van 13,... opleveren. Ik wil dus het gemidelde hebben tussen 2 verschillende snelheden. Die snelheden wil ik dan op een gegeven moment willen kunnen veranderen waarmee automatisch het gemiddelde tussen die twee snelheden wordt berekend.

Het moet op een gegeven moment ******proof worden voor mijn stage collega's. Misschien geeft dat een beetje weer hoe goed die formule moet worden.
 
Als je het (gewogen) gemiddelde van 2 snelheden neemt dan moet je toch ook de tijdspanne weten van de snelheden? Of mis ik iets?

@ Cobbe.
U heeft een voorspellende gave:thumb:
(#2)
Waarom wordt er van ons verwacht om steeds een situatie na te bootsen omdat er geen voorbeeldbestand bij zit.
En als we dan al een oplossing hebben komt steevast de repliek :"Tja dat is het toch niet echt, ik zal wat duidelijker proberen te zijn."

#10
Het is helaas nog niet wat ik zoek.

Voortschrijdend inzicht?:p

Met vriendelijke groet,


Roncancio
 
@ Roncancio

Met deze berekening probeer ik juist te berekenen wat de acceleratietijd is tussen de snelheden van bv. 2 - 7 km/u. Dit gebeurt door dat je de weerstandskracht (lees: rolweerstand en luchtweerstand) van de aandrijfkracht (die de motor levert) afhaalt. Aangezien de werstandskracht zich progressief gedraagt en de aandrijfkracht meer parabolisch heb je op elke snelheid een ander verschil.Dit resulteert in een ander verschil voor elke snelheid en is dus niet een eenparige beweging. Hierdoor moet ik het in mijn ogen via deze moeilijke weg doen.

Groeten
 
Vrij simpel, zie bijlage.

Tenzij ik het verkeerd begrepen heb.

Wigi
 

Bijlagen

  • Voorbeeld%20gemiddelden(1).xls
    73,5 KB · Weergaven: 41
@ Wigi

Dank u hartelijk voor uw bijdrage

Hij werkt.

Mijn vraag is beantwoord en zal hem even afvinken

Met vriendelijke groet,

Zaadje
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan