Hoi simson,
Mmm, ik denk dat het benoemen van tags vooral een
dimensie-vraagstuk is, en erg afhankelijk is van de structuur en inhoud van de site.
In feite zijn het trefwoorden voor een register.
De tags moeten cross-site een dimensie weergeven die niet al in de menu-structuur (categorieën) zit, anders voegt een tag niets toe. Maar wat voor dimensie(s)?
- Bv. bij de ene site zal het belangrijk zijn om alle pagina's met een schema te kunnen oproepen. Dan kan er een tag "schema" op elke pagina met een schema komen.
- Maar op een andere site, waar ook schema's in staan, kan het veel belangrijker zijn om een aantal doelgroepen te onderscheiden: dan moeten daar de namen van de doelgroepen in de taglist komen.
- Enz.!
De frequentie van een woord hoeft helemaal niets te zeggen over de vraag of dat woord in de taglist opgenomen moet worden!
- Bv. de woorden "de" en "het" zullen op elke pagina hoog scoren, als je de site analyseert op meest voorkomende woorden. Maar meest voorkomend is niet hetzelfde als belangrijk.
- Bv. er zijn 3 pagina's "Productoverzicht", telkens voor een bepaald type producten. Op die pagina's staat het woord "Productoverzicht" één keer: heel vet in de kopregel.
- Op andere pagina's wordt verwezen naar de productoverzichten; er kan op een andere pagina bv. 5 keer in de tekst staan: "Zie productoverzicht".
- Dan is de frequentie van het woord "productoverzicht" geen criterium voor het wel of niet opnemen in een taglist, want dan zouden de echte productoverzicht-paginas buiten de boót kunnen vallen.
- Bovendien zullen de pagina's "Productoverzicht" waarschijnlijk op een of andere manier in de menu-structuur zitten en zullen ze helemaal niet in een taglist hoeven te staan.
- Enz.!
Als je geluk hebt en de site consequent is opgezet, zouden de belangrijkste trefwoorden per pagina (=de tags voor de list) al in de <meta> met de description voor de betreffende pagina moeten staan, en/of in de keywords.
Dat is het karwei een stuk sneller gepiept.
Conclusie: ik denk dat de benoeming van de tags alleen handmatig kan plaatsvinden.
"Maak even een taglist" is makkelijk gezegd.
Maar de opdrachtgever zal moeten vertellen wat die tags moeten zijn, want je kunt het op 5000 manieren doen.
Heb je eenmaal de tags, dan zal per pagina gewogen moeten worden of die pagina een bepaalde tag kan verdienen. Ook dat zal handmatig inhoudelijk beoordeeld moeten worden.
... En pas daarna komt de vraag hoe het CMS de opgegeven tags gaat verwerken. *)
Met vriendelijke groet,
CSShunter
*) In Wordpress zit geloof ik standaard een optie om tags op een pagina aan te geven. Of dat ook in iprox zit, of in een toe te voegen module, weet ik niet (in hun productoverzicht zie ik het zo gauw niet staan). Dat zou je eerst eens bij iprox kunnen vragen, want anders zou je diep het CMS in moeten duiken om überhaupt iets met zo'n taglist te kunnen doen.