generieke mails versturen vanuit eigen site

Status
Niet open voor verdere reacties.

jan42

Gebruiker
Lid geworden
2 dec 2000
Ik wil een site opzetten waar mensen zich kunnen aanmelden voor een soort nieuwsbrief. Elke keer als de nieuwsbrief gereed is, wil ik dat die automatisch verstuurd wordt naar de mensen die aangegeven hebben een nieuwsbrief te willen ontvangen. Is het mogelijk om dit geautomatiseerd te doen en zo ja, hoe doe ik dat dan?

Geen idee hoe je dit zelf zou moeten opzetten, maar waarom zou je dit zelf doen als het ook gratis kan.
http://www.enormail.nl/
Als mensen zich aanmelden krijgen ze eerst nog een validatie mail en als ze deze accepteren kun je het ook nog zo instellen dat ze ook nog de laatste verstuurde nieuwsbrief ontvangen. ( auto responder )

Als je het leuk vindt om te programmeren kun je het natuurlijk ook zelf doen, er is niet heel veel voor nodig.

Je moet enige kennis van PHP hebben, maar als dat aanwezig is, is het vrij simpel.

Je maakt een database met maar één kolom, dat is voorlopig voldoende, namelijk 'mailadres'. Dit is uiteraard ook de primaire sleutel.

Je maakt een invoerveld op je website waarop mensen hun mailadres dienen in te vullen, met een radiobutton met 'subscribe' en 'unsubscribe' eronder. Als er een mailadres wordt ingevuld, check je op de gebruikelijke zaken (staat er wel een @ in, e.d.), vervolgens kijk je of subscribe of unsubscribe is ingevuld.
In het eerste geval gebruik je een simpele selectquery om te kijken of het mailadres al in de database staat. Is dit niet zo, sla je het op in de database.
In het tweede geval verwijder je het ingevoerde mailadres uit de database, maar ook hier moet je wel kijken of het mailadres in de database staat. Als je een record wilt verwijderen dat niet bestaat, krijg je een mysql_error.

Wat je verder nodig hebt kan zo uitgebreid worden als je zelf wilt. Je zou op een pagina die niemand anders dan jij kunt bereiken een simpel formulier kunnen zetten met een text_area. In die text_area zet je alle tekst die moet worden verzonden.

Vervolgens gebruik je de php_mail()-functie om de mail te versturen. En hier komt het belangrijkste/het nut van een mailinglist:

Je selecteert alle mailadressen uit de database, en laat ze door middel van een while-loop in het 'Ontvanger'-veld proppen. Let er dan wel op dat je bij .$row['mailadres']. in je while-loop wel een komma plaatst, tussen ",", zodat hij alle mailadressen scheidt door middel van een komma. Afhankelijk van het aantal mailadressen duurt dit even, maar daarna kun je gewoon je nieuwsbrief versturen naar iedereen die zich heeft aangemeld!

Dit is iets dat ik even uit m'n duim zuig, maar voor zover ik kan inschatten zitten er vrij weinig haken en ogen aan het rondsturen van mailings. Het enige waar je op moet letten, is dat niet elk mailprogramma bijvoorbeeld afbeeldingen ondersteunt. Mijn advies is dan ook je eerst goed in te lezen in de materie omtrent de mail()-functie van PHP, want in die API's staat ook een heleboel informatie over wat de verschillende mailprogramma's wel en niet accepteren.

Om je nieuwsbrieven wat leuker te maken kun je natuurlijk bij die text_area een soort Word-interface fiksen waarmee je bijvoorbeeld ook vetgedrukte tekst en verschillende faces etc. kunt meesturen, maar dat is allemaal van latere zorg.

Ha Paintje en Svu, bedankt voor de reactie. Jullie tips neem ik ter harte. PHP ken ik niet, maar duik er in. Als enormail in mijn site gehangen kan worden (zonder reclame erbij) zou dat heel mooi zijn. Nogmaals, hartelijk dank.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan