• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Geneste ALS - formule

Status
Niet open voor verdere reacties.
Volgens mij was je er bijna
Code:
=ALS(EN(E5<42;E5<>"");"Niet geslaagd";ALS(OF(E5="";F5="");"";ALS(EN(E5>42;F5="+");"geslaagd";"Niet geslaagd")))
Succes,

Vreemd dat je de oplossing ok vindt, want het gegeven antwoord voldoet niet helemaal aan de voorwaarden die je in je bestand stelt. Als je nl. in E5 invult: 42 en in F5: + , dan krijg je als antwoord "niet geslaagd", terwijl het volgens jouw gegevens "geslaagd" moet zijn. Verder:
a) moet je F5 zodanig valideren dat lege cellen niet genegeerd moeten worden (is in je bestand niet gebeurd waardoor de validatie niet werkt zoals hij in die cel behoort te werken).
b) moet je ofwel via validatie voorkomen dat in E5 een negatieve waarde kan worden ingevuld, ofwel ervoor zorgen dat als dat wel kan, de uitkomst "" wordt.
Daarmee rekening houdend zou je dit kunnen gebruiken:
Code:
=ALS(E5>=0;ALS(OF(E5<42;F5="-");"Niet geslaagd";"Geslaagd");"")

Laatst bewerkt:
Bedankt Zapatr voor uw extra aandacht.
De formule van Martin voldoet toch aan mijn wensen.
Ik denk dat mijn bijbehorende uitleg niet duidelijk genoeg was.

Bekijk bijlage 155659

Je hebt de formule van Martin gewijzigd, nl. 1 x het getal 42 gewijzigd in 41, dat geeft een andere uitkomst bij het geval dat ik noemde.
En ik herhaal nog eens: in jouw bestand is het mogelijk dat er in plaats van + en - in de betreffende cel ook niets kan worden ingevuld. Bij een uitslag van 42 of hoger, zijn er er dus blijkbaar 3 mogelijkheden: een plus, een min, of blanco beoordeling. Als dat ook de bedoeling is, is dat uiteraard ok, alleen bleek dat niet uit je vraag.

Toch fijn dat ervaren excellers zoveel mogelijk aan foutafvang willen doen.
Er is (door mijn zwakke vraagstelling) een communicatiestoornis aan de gang.
In de validatie moeten wel degelijk 3 mogelijkheden zijn.( + , - , blanco).
Even een verduidelijking:
Alle deelnemers voeren deel 1 uit
Bij de min 42'ers, komt onmiddellijk "niet geslaagd", zij zijn uitgesloten van deel 2.
Bij de plus 41'ers, blijft zowel de validatiekolom als de resultatenkolom, voorlopig blanco.
De plus 41'ers beginnen nu aan deel 2, hun resultaat blijft voorlopig blanco.
De beoordeling van deel 2 gebeurt in de validatiekolom
De kandidaat slaagt in deel 2, score in validatie = "+" en het resultaat wordt "geslaagd".
De kandidaat slaagt niet in deel 2, score in validatie = "-" en het resultaat wordt "niet geslaagd".
Nogmaals bedankt Zapatr voor je moeite om alles fout-vrij te krijgen!

Aanvulling:
Ik probeer nu om de validatiecel bij de min 42'ers te blokkeren, zodat daar niets onnodig kan ingevuld worden.
Dit is mogelijk via validatie, maar in die cel staat reeds een validatie!
Dus dat zal via VBA moeten gebeuren, en daar ben ik nog niet uit, misschien heb je interesse?

Een snel geformuleerde oplossing, want ik heb nu niet veel tijd; zie de bijlage.
Let op dat je ervoor gekozen hebt om als validatie A1:A2 te gebruiken en dat ik dat daarom ook in de formule in G5 heb gebruikt. Maar wat in A2 staat (en dus ook in de formule in G5, en dat is "—") is NIET gelijk aan het minteken ("-"). Let daar goed op, want anders ontstaan er fouten!

Laatst bewerkt:
Ik was aan het zoeken in de richting van Locked = true, om de selectie onmogelijk te maken.
Maar jou oplossing voldoet zeker aan mijn wensen.
Bedankt!!!!!!

Een oplossing met Locked kan ook, maar dan wel in combinatie met beveiliging natuurlijk.
Selectie van cellen blijft dan nog altijd mogelijk hoor, maar invoer niet.
Het te bereiken effect voor F5 is nagenoeg hetzelfde als bij de oplossing die ik hierboven gaf.

Het zou een elegante oplossing geweest zijn, indien het selecteren van de F-cellen onmogelijk werd.
Ik stop met zoeken in die richting. Ik ben best tevreden met jou oplossing.
De status gaat terug naar "opgelost".
Bedankt Zapatr

Dan bedoel je waarschijnlijk iets zoals in deze bijlage.
Of dat goed bruikbaar is, is afhankelijk van welke andere zaken je in het blad nog wil doen en aangezien dat niet bekend is kunnen we daar niets van zeggen.

HALLO!!!!!!! Dit is de MAX.
Bedankt Zapatr voor je niet aflatende inspanningen.
En ondertussen is mijn povere VBA kennis weer wat bijgespijkerd.
Ik kan het niet nalaten je nog een 2de maal te bedanken!
Grtn Wieter

code die select uitschakelt

Gisteren schreef Zapatr een code voor mij.
Als een cel een waarde heeft die kleiner is dan 42, kan je de cel ernaast niet meer selecteren.
Prachtig stukje code!

Om de code nu voor meerdere cellen werkend te maken, heb ik rond die code een loop gezet.
MAAR dat was mis gedacht. De code loopt vast.

Wil Zapatr of een VBA-kenner dit even onder de loepe nemen?
Dank.

Bekijk bijlage 155753

Ja! hiermee kan ik verder.
Nu nog toepassen in het totale bestand.
nb. Men moet er wel voor zorgen dat als alle A-score's ingevuld zijn, de laatste score >41 is (anders is de B-score onbereikbaar)
Dit is echter geen probleem, ik zet als laatste score een fictieve score van 42
Weerom bedankt.

Als je dat anders wil, vereist dat een slechts een kleine aanpassing, zie bijlage.
Ik ging er eerder vanuit dat + en - in een rij onmiddellijk zou worden gekozen na invulling van het puntenaantal.

Je vraag is dus nog niet opgelost. Je hoeft daarom geen nieuwe vraag te openen. Samengevoegd met de originele vraag.

Nog één klein schoonheidsfoutje Zapatr, en dan heb je de perfectie bereikt.
Als je de scores wil leeg maken, en je doet dit 1 per 1 dan = OK
Maak je de scores leeg door ze samen te selecteren en dan "delete" = foutmelding
Als je de foutmelding wegklikt, is alles wel OK

Grtn

Opgelost met toevoeging van "On Error Resume Next".
Hiermee is dank zij Zatapr het einddoel bereikt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan