• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Geneste als functie in combinatie met verticaalzoeken in meedere bladen.

Status
Niet open voor verdere reacties.

HaroldR

Gebruiker
Lid geworden
12 aug 2016
Hallo,

Ik ben bezig om een productielijn te verbeteren. De werkplaats is in stappen verdeeld, op elke stap zijn bepaalde onderdelen te vinden.
Sommige bouten en moeren zijn op meerder stappen te vinden. De werkwijze is als volgt.
Stap 0 heeft toegang tot stap 0 en 1
Stap 1 heeft toegang tot stap 0,1,2
enz.

Nu stuit ik op het volgende probleem:
Doordat er bouten en moeren op meerder stappen te vinden zijn, vindt Excel deze ook en plakt deze omschrijving vervolgens achter elkaar in 1 cel.(zie hier onder.)

ELVZ St.borgmoer/Nylr. M6ELVZ St.borgmoer/Nylr. M6ELVZ St.borgmoer/Nylr. M6

terwijl ik aan 1 omschrijving genoeg heb.

De formule die ik nu gebruik is als volgt.
=((ALS(ISNB(VERT.ZOEKEN($A$1;'[Moederlijst KANBAN beheer werkplaats.xlsx]Stap 0'!$1:$1048576;2;ONWAAR));"";VERT.ZOEKEN($A$1;'[Moederlijst KANBAN beheer werkplaats.xlsx]Stap 0'!$1:$1048576;2;ONWAAR))))&ALS(ISNB(VERT.ZOEKEN($A$1;'[Moederlijst KANBAN beheer werkplaats.xlsx]Stap 1'!$1:$1048576;2;ONWAAR));"";VERT.ZOEKEN($A$1;'[Moederlijst KANBAN beheer werkplaats.xlsx]Stap 1'!$1:$1048576;2;ONWAAR))&ALS(ISNB(VERT.ZOEKEN($A$1;'[Moederlijst KANBAN beheer werkplaats.xlsx]Stap 2'!$1:$1048576;2;ONWAAR));"";VERT.ZOEKEN($A$1;'[Moederlijst KANBAN beheer werkplaats.xlsx]Stap 2'!$1:$1048576;2;ONWAAR))

Met de of-functie, Kiezen-functie, vervangen-functie kwam ik ook niet tot het gewenste resultaat.

Hoe kan ik dit verhelpen?
Alvast bedankt!
Groet, HaroldR

Laatst bewerkt:
Kun je svp begrijpelijk Nederlands van je tekst maken ?

Hallo,

In het excel bestand Voorbeeld-1 staan de formules en het gewenste resultaat.
De blauw gemarkeerde cel, is een cel met hierin een artikelnummer. Aan dit artikelnummer hangt de benaming en de loactie.
Maar omdat ik in drie lijsten zoek komt deze drie keer naar voren. Dit geld tevens ook voor de locatie.
Het gewenste resultaat is geel gemarkeerd.
In het excel bestand Voorbeeld-2 is de benaming en de locatie te vinden van diverse artikelnummers.

Groet,
HaroldR

Bijlagen

maak er zo'n constructie van

Code:
=ALS.FOUT(VERT.ZOEKEN(A1;$C$1:$C$11;1;0);ALS.FOUT(VERT.ZOEKEN(A1;$D$1:$D$11;1;0);""))

Als de waarde in de eerste tabel gevonden wordt dan wordt er niet verder gezocht.

Hallo,

Ik kom er met de Als-Fout niet uit.
Om de formule te testen zoek ik nu in twee werkbladen.Het resultaat van de formule is:ELVZ St.borgmoer/Nylr. M6ELVZ St.borgmoer/Nylr. M6
Ik wil echter dat Excel alleen het eerste resultaat geeft.
Ik zoek in de twee bladen omdat, als er in het eerste blad geen resultaat is. De formule verder zoekt in het tweede werkblad en dan alsnog met een resultaat komt of de code NB geeft.

Zie hieronder de formule:
=ALS.FOUT(VERT.ZOEKEN(A3;'[Voorbeeld-2.xlsx]Stap 0'!$1:$1048576;2;0);ALS.FOUT(VERT.ZOEKEN(A3;'[Voorbeeld-2.xlsx]Stap 0'!$1:$1048576;1;0);""))&ALS.FOUT(VERT.ZOEKEN(A3;'[Voorbeeld-2.xlsx]Stap 1'!$1:$1048576;2;0);ALS.FOUT(VERT.ZOEKEN(A3;'[Voorbeeld-2.xlsx]Stap 1'!$1:$1048576;1;0);""))

De fout zit denk ik bij het & teken.

Hoe is dit op te lossen?

Groet,HaroldR

Da's mooi. Alleen jammer dat je oplossing niet geplaatst hebt:d

Vertikaal zoeken wordt nogal traag als je alle rijen gaat doorzoeken. Je kan beter het bereik beperken tot het te doorzoeken bereik. Dit werkt het beste als je gebruik maakt van echte tabellen. In het voorbeeldje heb ik even beide bestanden samengevoegd.

Mijn voorkeur zou gaan naar alles in één tabel en daar wat mee te doen. (Niet uitgewerkt maar stof tot nadenken)

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan