• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

geneste functies

Status
Niet open voor verdere reacties.

sofiedb

Gebruiker
Lid geworden
16 feb 2006
Ik wil deze functie, maar ik weet dat ze te lang is.

=ALS(EN(H9="+";I9="-");"-";ALS(EN(H9="+";I9="+");"x";ALS(EN(H9="-";I9="-");"+";ALS(EN(H9="-";I9="+");"-";ALS(EN(H9="+";I9="x");"-";ALS(EN(H9="-";I9="x");"+";ALS(EN(H9="x";I9="+");"-";ALS(EN(H9="x";I9="-");"+";ALS(EN(H9="x";I9="x");"x";"")))))))))

Nu heb ik deze functie in 2 gesplitst en gedefinieerd:

alsplus:

=ALS(EN(H9="+";I9="-");"-";ALS(EN(H9="+";I9="+");"x";ALS(EN(H9="-";I9="-");"+";ALS(EN(H9="-";I9="+");"-";""))))

alskruisje:

=ALS(EN(H9="+";I9="x");"-";ALS(EN(H9="-";I9="x");"+";ALS(EN(H9="x";I9="+");"-";ALS(EN(H9="x";I9="-");"+";ALS(EN(H9="x";I9="x");"x";"")))))

Hoe stel ik nu de hoofdformule samen?

Alvast bedankt!

je kan de formule in twee cellen zetten
Dus
=als(cel1; voorwaarde1;cel2) in cel twee zet je thet tweede deel van je formule.

brandernl zei:
je kan de formule in twee cellen zetten
Dus
=als(cel1; voorwaarde1;cel2) in cel twee zet je thet tweede deel van je formule.

Het is een verwerkingsformulier voor een vragenlijst, vraag 6 en 7 moeten echter samengenomen worden in de uiteindelijke verwerking. Kolom H geeft de antwoorden op vraag 6 weer en in kolom I komen de antwoorden op vraag 7. In kolom J komt de combinatie van vraag 6 en 7. Kolom J wordt dan ook verder gebruikt in de verwerking. De functie wil ik invoeren in kolom J en die moet weergeven welke combinaties in H en I tot welk resultaat leiden in J.

Splitsen in twee cellen is dus niet echt een optie... Er moet een manier zijn waardoor ik de twee gedefinieerde functies ('alskruisje' en 'alsplus') aan elkaar hang waardoor ik de beperking van 7 geneste functies kan vermijden.

Iets in de zin van : =ALS(EN(alsplus;alsplus;alskruisje)) of zoiets, maar ik weet niet hoe dit te formuleren, ik ken er te weinig van...

Beste Sofidb,

Welkom op het forum.
Zou je een voorbeeld bestandje kunnen plaatsen? Het bestandje eerst even zippen en uploaden. Onder het antwoordvenster vind je de knop beheer bijlagen.

Hoi Sofie,

Misschien kun je je overzicht aanpassen met een klein tabelletje. Je kunt dan heel eenvoudig werken met vertikaal zoeken. Zij bijlage.

Groeten,

Richard

Bijlagen

Onderstaande formule behandelt alle combinaties.
Ik heb namelijk gekeken naar de overeenkomsten van de uitslagen.

=ALS(EN(H9="+";I9<>"+");"-";ALS(EN(H9="-";I9<>"+");"+";ALS(EN(I9="+";H9<>"+");"-";ALS(H9=I9;"*";"+"))))

Roncancio zei:
Onderstaande formule behandelt alle combinaties.
Ik heb namelijk gekeken naar de overeenkomsten van de uitslagen.

=ALS(EN(H9="+";I9<>"+");"-";ALS(EN(H9="-";I9<>"+");"+";ALS(EN(I9="+";H9<>"+");"-";ALS(H9=I9;"*";"+"))))

Bedankt Roncancio, ik vind de combinatie met als resultaat 'x' nergens terug. Zit die er ook in?

Jazeker, ik heb alle combinaties geprobeerd.

Aan het eind van de formule staat:
ALS(H9=I9;"*";"+"))))

Dus als H9 gelijk is aan I9 dan is de uitkomst *
Behalve als ze beiden - zijn, dan krijgen ze een +

Laatst bewerkt:
Fantastisch! heel erg bedankt!
Nu is het wel zo, dat als beide cellen blanco zijn er ook een * verschijnt in de derde cel... Kan dit vermeden worden? Op zich is dat geen ramp hoor, dus als het te ingewikkeld wordt ben ik al supergelukkig met de huidige oplossing!

Wat je kan doen is een lijst maken van waardes die je in mag voeren.

- Selecteer de cellen die een *, - of + mogen hebben.
- Ga naar DATA - VALIDEREN
- Kies bij Instellingen, Toestaan lijst.
- Kies bij Bron voor *;-;+

Zie eventueel bijlage.

Het gevolg is dat er in de geselecteerde cellen uitsluitend een *, - of een + kan staan en niets anders.

Die formule kan ook aangepast worden. Wat moet er dan staan als beide cellen leeg zijn ?

Laatst bewerkt:
Als beide cellen leeg zijn, mag de derde cel ook gewoon leeg blijven.

Als (1 van) beide cellen leeg is, dan is de uitkomst ook leeg.

=ALS(OF(H9="";I9="");"";ALS(EN(H9="+";I9<>"+");"-";ALS(EN(H9="-";I9<>"+");"+";ALS(EN(I9="+";H9<>"+");"-";ALS(H9=I9;"*";"+")))))

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan