geneste If

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sjoef

Gebruiker
Lid geworden
12 mei 2009
Hallo, ik heb een probleempje met een geneste IF. Ik heb een aantal IF's zoals

{ IF {MERGEFIELD PARTNER <> "" " en" ""}{ IF {MERGEFIELD GESLACHT} = "V" "Mevrouw" "De heer"} {MERGEFIELD PARTNER}

Wat fout gaat is dat hoe dan ook de IF GESLACHT V enz enz ook uitgevoerd wordt als er geen partner is. Hoe los ik dit op?

JoZ

Je hebt geen probleem met een geneste IF, want je gebruikt geen geneste IF :). Dat ziet er namelijk zo uit:
{ IF {MERGEFIELD PARTNER <> "" " en { IF {MERGEFIELD GESLACHT_PARTNER} = "V" "mevrouw " "de heer "}{MERGEFIELD PARTNER}" ""}
Daarbij ga ik er maar even van uit dat je ook voor de partner het geslacht bijhoudt, en niet het geslacht van de 'hoofdpersoon' ook gebruikt voor de partner ;).

OctaFish, je hebt gelijk. Ik had me wat ongelukkig uit gedrukt. Ik had al wel een paar pogingen gedaan die niet werkte. Vandaar mijn "probleem". Maar in ieder geval dank voor je oplossing.

JoZ

Ik weet niet hoe jij een geneste if maakt, maar Word biedt daar uit zichzelf geen mogelijkheid voor, dus je moet dan een trucje toepassen, of weten wat je doet. Dat laatste is (ook bij mij ;) ) niet altijd het geval. Dus mijn werkwijze is deze:
1. Ik maak met de wizard een simpele vergelijking op basis van het veld dat al dan niet leeg is. In jouw geval het veld PARTNER. Bij <Deze tekst invoegen> of <Anders deze tekst invoegen> vul je een dummy woord in.
Welke variant je gebruikt, hangt af van de vergelijking. Bij Partner <Gelijk aan leeg> zet je het dummy woord in <Anders deze tekst invoegen>, is de vergelijking Niet gelijk aan leeg, dan pak je <Deze tekst invoegen>.
2. Druk dan op <Alt>+<F9> om de veldcode weer te geven.
3. Dubbelklik op het dummywoord, en voeg dan weer (in jouw geval dan) een Als..Dan..Anders veld in. Maak de volgende vergelijking, eventueel weer met een dummywoord als je een veld nodig hebt.
Het tweede IF veld staat nu correct in de eerste, en je kunt het dummywoord dus weer vervangen door ofwel een veld, ofwel een volgende formuleveld.
Vergeet de spaties niet die je eventueel nog nodig hebt om de teksten te scheiden :).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan