• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Geneste VERT.ZOEKEN werkt niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

Colombe

Gebruiker
Lid geworden
28 jan 2001
Ik zal wel een simpel foutje maken, maar in mijn model werken twee enkelvoudige VERT.ZOEKEN perfect, maar niet als ze zijn genest? Zie bijlage.
Wie helpt?

Bijlagen

Colombe,
Zie aangepaste bestand.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor jullie reacties. Misschien was het probleem niet helemaal duidelijk:
Ik heb één lege maandtabel (Doel) en afhankelijk van de maand dient deze te worden gevuld met de gegevens uit de betreffende maandtabel. Het resultaat voor februari zou moeten zijn zoals in Gewenst. (toegevoegd in bijgevoegde bestand)

Bijlagen

Ik vind het een erg vreemde en omslachtige manier van het omgaan met datums.
Begrijp ook niet waar al die tabellen voor nodig zijn. Maar over smaak valt niet te twisten.
Antwoord op je vraag (2 mogelijkheden, typ in F12 een van deze 2):
=VERT.ZOEKEN(E12;INDIRECT(VERT.ZOEKEN($A$12;$B$3:$C$8;2;0));2;0)
=INDEX(INDIRECT($A$12&"maan");E12;2)
en kopieer naar beneden t/m F16.
Bekijk in de helpfile ook eens de uitleg bij vert.zoeken, want die functie wordt in het werkblad niet goed gebruikt.

=tekst.samenvoegen( vert.zoeken ... je eerste gedeelte ;" "; vert.zoeken .... 2e gedeelte)
de " " zorgt voor een spatie tussen de beide zoekwaarden.

Hoi Colombe,

Wat jij wilt is horizontaal zoeken naar de maand die vertikaal gegeven is. Klinkt erg cryptisch, maar vooruit. Ik hoop dat het bijgevoegde bestandje duidelijker is.

Jeroen

PS Het voorbeeld is erg omslachtig voor zoiets eenvoudigs.

Bijlagen

Hartelijk dank voor jullie reacties, met name die van Franç. Jouw oplossing (de eerste optie) werkt prima. Overigens was het voorbeeld slechts imaginair, vandaar dat het een beetje raar lijkt.
Jij zegt dat ik de functie VERT.ZOEKEN niet juist gebruik, daar ben ik me niet van bewust, zo gebruik ik hem altijd. Wat doe ik verkeerd?

Vertikaal zoeken ziet er zo uit (helpfile Excel):
VERT.ZOEKEN(zoekwaarde;tabelmatrix;kolomindexgetal;benaderen)
Jij laat in je werkblad overal ‘benaderen’ weg. Dat is geen probleem als je vooraf zeker weet dat de gezochte waarde in de tabel voorkomt (en als dat bij jou het geval is kun je de functie blijven gebruiken zoals je ze nu gebruikt, dan ben ik wat te hard geweest met mijn uitspraak). Maar als de gezochte waarde niet voorkomt, zal een andere dan de gezochte waarde als resultaat worden weergegeven (een verkeerde waarde dus). Als je ‘benaderen’ wel invult zal er bij niet-vinden van de gezochte waarde een foutmelding volgen (die je evt. kunt onderdrukken), maar je weet dan zeker dat de gezochte waarde niet voorkomt.

Ik zie nu pas dat ik in mijn antwoord van gisteren de door jou gedefinieerde naam 'maanmaand' heb vervangen door $B$3:$C$8. Je mag in de functie natuurlijk maanmaand blijven gebruiken, maar dat zul je zelf wel al in de gaten hebben gehad neem ik aan.

Laatst bewerkt:
Bedankt Franç. Inderdaad 'benaderen' ontbreekt, maar die heb ik expres weggelaten omdat dat hier niet nodig was. In ieder geval heb ik weer geleerd dat je ZOEK functies niet (altijd) kunt nesten.
Ik heb natuurlijk gezien dat je niet de naam van de tabel had ingevuld. Ik verbaas me overigens iedere keer weer dat Excel dat niet zelf doet in formules indien er een naam is gegeven aan een bepaald bereik, zelfs niet als dat in de opties hebt aangevinkt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan