Gerechten database naar Menu

Status
Niet open voor verdere reacties.

Tecker

Gebruiker
Lid geworden
5 okt 2006
Berichten
22
Hallo,

Vraag Database gebruiken bij het dagelijks maken van lunch en avond menu.

Achtergrond.

Ik heb een bijbaan in een Pub in Engeland. Tegelijk doe ik hier vanallerlei ICT gerelateerde zaken. Eigenlijk meer uit dankbaarheid/vriendendienst.
Nu is het zo dat de chef dagelijks een nieuwe menu's maakt aan de hand van wat hij in huis heeft. Af en toe komt er een nieuw recept bij maar veelal is het seizoensgebonden en worden recepten herhaald. Hij typt ze dan iedere keer opnieuw. Dit kost veel tijd.

Ik ben nu een database in acces samen aan het stellen met alle gebruikte gerechten van de afgelopen jaren.

Ik heb een image bijgevoegd waarin een voorbeeld te zien is.

Nu zou ik graag willen zien dat het menu gemakkelijk kan worden samengesteld aan de hand van de database.

(mijn gedachten met de waarschijnlijk foute terminologie luiden als volgt: Ze starten acces/word waarin de layout al als een template achtig iets vastligt er zijn enkele rijen daar typ je een deel van het recept in of (duck, starter, vegetarian, fish etc) en dat er dan een dropdown lijst komt van gerechten die daaraan voldoen.

(als dit niet mogelijk is, Hoe bouw je een gebruiksvriendelijke zoekfunctie en invoer functie in access die iedere leek kan gebruiken?)

Bij voorbaat dank voor de moeite.
[smallimg]http://i32.tinypic.com/1zea2ch.jpg[/smallimg]
(Klikbaar)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ben toevallig zelf ook een recepten database aan het maken. Ik zal hem straks weer eens doorlopen, en geschikt maken voor wat algemener gebruik.

Michel
 
Hartelijk dank voor de reactie.

Maar zijn er nog andere mensen die me de weg kunnen wijzen of directere oplossingen hebben?
 
Zo weer ff Google gebruikt...

Voorbeeld db van microsoft:
Microsoft recipe db

Om je een idee te geven hoe je het in Access kunt opbouwen, heb ik de volgende links voor je:
Compukookboek
Carta
SoftCuisine

Alle drie zijn volgens mij freeware tooltjes om recepten bij te houden.
Als je deze niet wilt gebruiken en zelf iets wilt maken, kun je altijd je ideeën in elk geval hiervandaan halen.


Maar je kunt ook zelf wel even verder zoeken.
Typ in Google het volgende:
access recipe database

Ik had maar 3.140.000 hits.... ;)
 
Hartelijk dank voor je reactie.

Maar ik heb die database al onder ogen gehad. De andere zijn allemaal losse programma's.

Ik heb het graag ergens in Microsoft office.

----

Kan iemand me duidelijk maken of wat ik wil uberhaupt mogelijk is in access.

Is het mogelijk om een "menu"-formulier te maken, aan de hand van de database?
 
Als ik weer in de gratie ben ;) wil ik die van mij wel aanpassen... De structuur ervan is vrij simpel opgezet, maar wel logisch (vind ik)
Ik ga uit van een tabel Recepten, een tabel Ingrediënten, een tabel Categorie, en een tabel Menu.

Als je hier andere ideeën over hebt, hoor ik ze wel, want zoals gezegd, ik ben er nog maar net aan begonnen.

Michel
 
Ik zou ook graag zo een database willen maken!!
Maar weet echt niet hoe ik eraan moet beginnen.
kan er mij iemand helpen?

dank u wel
 
Het is op zich niet zo netjes om een vraag van iemand anders over te nemen. Bovendien is dit topic bijna twee jaar oud, en ligt hij dus al een tijdje stil. Ik zou zeggen: maak een eigen vraag aan, omschrijf wat je wilt, en hoever je zelf al bent, en stuur eventueel een eigen voorbeeldje mee waar we mee kunnen stoeien. Ook als je nu bijvoorbeeld iets in Excel gebruikt, kan dat een goede basis zijn om een databasevan te maken.
 
Ik wou gewoon een nieuw topic vermijden, terwijl er al een bestond met ongeveer dezelfde vraag of doel. Als ik dit niet mag doen denk ik dat ik op de verkeerde plaats ben.....
En wanneer ik zeg dat ik niet weet waar ik moet beginnen is dat ook zo. Spijtig genoeg weet ik niet voldoende om deze volledig zelf te maken!!

Toch bedankt voor de moeite
 
Als je het forum bekijkt, zie je dat er regelmatig topics gestart worden met (ongeveer) dezelfde vraag. Eén van de huisregels is, dat je geen vraag overneemt van iemand anders. Al was het maar omdat je misschien nèt iets anders wilt als de oorspronkelijke vraagsteller. Of je daarom moet vinden dat je op de verkeerde plaats bent, is uiteraard een conclusie die ik aan jou overlaat...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan