gerelateerde records in 1 veld weergeven

Status
Niet open voor verdere reacties.

edegids

Gebruiker
Lid geworden
15 nov 2000
Ik heb een database met daarin oa een tabel voor persoonsgegevens, en een tabel met telefoonnummers. Deze gegevens zijn via een relatie gekoppeld. Een persoon kan dus één of meerdere telefoonnummers hebben. Als ik hier een query van maak, krijg ik iets als dit:
Esther 123
Esther 345
Sander 334
Peter 124
Peter 346
Peter 998
Nu wil ik echter een query maken dat er als volgt uitziet:
Esther 123/345
Sander 334
Peter 124/346/998
Oftewel, twee velden, waarbij het tweede veld een concatenatie is van een veld verdeeld over meerdere records. Ik kan dit werkend krijgen met VBA, maar dan moet ik gaan programmeren. Voor ik hieraan begin, wil ik eerst weten of er niet een standaard ingebouwde functie van Access is die dit kan. Iemand een goed idee?

Tenzij 2010 daar iets voor heeft, is daar geen standaardfunctie voor. En dat is ook wel logisch, omdat je geen vast aantal records hebt met een één-op-veel relatie. Iemand kan dan immers 1 telefoonnummer hebben, of 20. Je moet die records dus samenvoegen op basis van VBA, waarbij je een recordset aanmaakt en elk record apart samenvoegt in één variabele die je dan verder terugzet in (formulier)veld.

Hoi Michel,

dat is idd precies zoals ik het wilde gaan doen. Maar het is natuurlijk onzin om te gaan programmeren als iets al mogelijk is. Ik bedoel, je kunt natuurlijk totalen berekenen in een query, waarbij er wel het aantal records weergegeven kan worden. Ik hoopte dat er ergens ook zoiets was voor de inhoud van de cellen, alhoewel ik het zelf niet kende. Ik werk overigens met 2007, dus ik ga maar met VBA aan de slag. Heel moeilijk is dat ook niet, gelukkig.

Bedankt voor je reactie!

Esther

Hallo Esther,
Ik heb een dergelijke uitdaging. Heb jij al iets in VBA werkend gekregen?
Zo ja kun je dat de met mij (en alle anderen) delen?

Bij voorbaat dank

Bikerron

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan