gescande tekst bewerken

Status
Niet open voor verdere reacties.

sanrichz

Gebruiker
Lid geworden
17 mrt 2004
Berichten
126
Ik heb een gescande tekst uit een boek. Ik wil graag alleen de tekst hebben om te bewerken maar niet de paginanummers, sectie einden en alle andere opmaak. Ik heb al met ctrl-spatie alle opmaak verwijderd maar dan blijft er onder en boven de pagina's een lichtgedrukte tekst staan. Alle tekst die ik toevoeg loopt door de lichtgedrukte tekst heen.

Ik heb nu de gewone tekst naar een nieuw document gekopieerd maar weer komt die lichtgedrukte tekst mee. Het is geen voet- of koptekst.

Wie weet wat het kan zijn en hoe ik alleen de te bewerken tekst kan gebruiken? Dus hoe je de tekst uit een gescand document kan kopiëren zonder alle "troep" erbij. Ik word hier echt niet vrolijk van!

Alvast bedankt,

Sandra
 
een voorbeeld helpt

als je er een voorbeeldje bij doet, hebben we iets om zelf me te experimenteren.

steven
 
voorbeeldbestandje

Beste Steven,

Hierbij een voorbeeldbestandje. Dit zijn twee pagina's uit een bestand van 400 pagina's. Ik vraag me trouwens af of de tekst is ingescand. In elk geval is het de bedoeling dat ik alleen de tekst overhoud. Dus geen sectie-einden, kopteksten en lichtgrijze achtergrondteksten. Ik heb alles geprobeerd dus ben heel benieuwd wat jullie ervan kunnen maken en waar het aan ligt.

Alvast bedankt voor de moeite.

Sandra
 

Bijlagen

  • voorbeeldtekst.doc
    46 KB · Weergaven: 202
tekst uitzuiveren

dag sandra,

ik heb er even naar gekeken. als je met zoeken - vervangen de sectie-eindes verwijdert (de optie 'meer' openklikken en dan op 'speciaal'), heb je maar 1 sectie meer en kan je de kop- en voettekst verwijderen. wat wel blijft staan, zijn de lijnen. die heb ik handmatig gewist.

je kan dit document ook als tekst opslaan, dan ben je alle opmaak en tekeningen kwijt.

laat maar iets weten als het lukt of niet.

steven
 
Licht grijze tekst

Dat licht grijze tekst is wel een koptekst. Alleen in de koptekst heeft het scanprogramma er een tekstvak omheen gezet.

Ik heb er met de muis dubbel op geklikt en toen CTRL - A gedaan toen del en alles was weg
 
Laatst bewerkt:
Beste Steven en hr. Kramer,

Dank voor jullie hulp. Het totale document is 400 pagina's dus ik heb inmiddels alles in txt formaat opgeslagen. Is het mogelijk om txt daarna weer in Word om te zetten? Dan ben ik helemaal geholpen.

groetjes,

Sandra
 
tekst in word

sandra,

je kan deze gewoon openen in word en dan met de layout beginnen te spelen.

steven
 
Geweldig

Beste Steven,
Je bent geweldig! Bedankt voor de tips. Dit is wat ik zocht. Nog één klein vraagje. In het bestand staan nu een heleboel puntjes. Weet je hoe ik die in één keer kan verwijderen?
Ik heb een voorbeeld bijgevoegd.

Groetjes,

Sandra
 

Bijlagen

  • voorbeeld.doc
    23 KB · Weergaven: 76
spaties verwijderen

sandra,

dat zijn spaties. ik verwijder ze meestal met vervangen: in het zoeken typ je twee spaties en in het vervangen 1 spatie. dan klik ik op alles vervangen totdat er geen meer zijn. dan blijft er ook nog de spatie voor het regeleinde over en die vervang ik door (spatie)^p te zoeken en te vervangen door ^p.

succes,

steven
 
Dank je wel

Hoi Steven,
Hartelijk dank, je hebt me ontzettend geholpen. Het document gaat er eindelijk weer een beetje uitzien zoals het hoort!
Sandra
 
Hellupppppp!!

Hallo allemaal,:confused:
Ik heb al een aantal berichten gelezen over vragen van anderen ze werden naar mijn mening perfect geholpen. Zo hoop ik ook of jullie hetzelfde voor mij kunnen betekenen. Ik heb een printer-scanner in 1 het is een Epson stylus dx6000. Het printen van pagina´s lukt totaal niet het scannen ging eerst wel het gaat bij mij in principe om het scannen als ik iets scan wil ik het ook kunnen bewerken en dat gaat heel moeizaam als ik het op een PDF bestand op sla en dan later kopieer naar word 2007 krijg ik allemaal rare tekens en niets ander. WEET IEMAND MIJ TE HELPEN..

Alvast bedankt
 
4 jaar geleden de laatste reactie. Deze gaat dicht. Het is onnodig een vraag uit 2006 te kicken. Daar komt bij dat je een eigen vraag dient te maken en iet in iemand anders zijn of haar topic jouw probleem aan de orde moet stellen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan