Geschikt lettertype voor listboxen

Status
Niet open voor verdere reacties.

flbos

Gebruiker
Lid geworden
5 feb 2004
Ik maak veel gebruik van listboxen om gegevens in weer te geven. De basis hiervoor is meestal een query die een aantal kolommen van een record laat zien. Eerder zat ik met een probleem wat betreft de uitlijning. Dit heb ik opgelost, maar voor deze oplossing is het noodzakelijk gebruik te maken van een lettertype waarvan alle tekens even groot zijn (er is een naam voor zo'n lettertype, maar die ben ik even kwijt). Een voorbeeld hiervan is Courier.

Gezien de hoeveelheid gegevens die ik per listbox moet presenteren moet ik kleine letters gebruiken. Ik gebruik momenteel het lettertype courier new, grootte 7, vet om de gegevens zo duidelijk mogelijk weer te geven. Toch zijn de letters veel minder duidelijk dan wanneer ik bijvoorbeeld arial, 7 gebruik. Dit laatste kan helaas niet, omdat bij arial de tekens niet even groot zijn, zodat alles schots en scheef onder elkaar staat. Het probleem is dat met name op iets kleinere schermen de gebruiker wel erg goed zijn best moet doen om de letters nog te lezen. Met grootte 7 op zich moet dit geen probleem zijn, met andere lettertypes (met ongelijke tekengroottes) kan het immers ook.

Heeft iemand ervaring met dit probleem? Weet er iemand een lettertype waarvan alle tekens even groot zijn en dat tevens mooi op het scherm komt als de grootte bijvoorbeeld op 7 wordt ingesteld???

Eigenschappen

Grappig. Jouw vraag lijkt een uitdaging, dat wil ik ook weten. Lijkt moeilijk, wellicht via VBA?

Maar het leven is simpel. De instellingen voor lettertype zitten gewoon in de Eigenschappen van de ListBox.

Zie afb.

Bijlagen

• courierlistbox.jpg
    courierlistbox.jpg
    21,1 KB · Weergaven: 60
Dit klinkt alsof je niet bekend bent met meerdere kolommen in een listbox of combobox. Dan maakt hert namelijk geen biet meer uit en wordt alles netjes uitgelijnd.

1. Wijzig de rowsource van de listbox zodat de query meerdere kolommen teruggeeft.
2. Geef aan hoeveel kolommen er getoond worden bij "Column Count"
3. Geef per kolom aan hoe breed deze moet worden. Door 0 op te geven wordt de kolom verborgen.

Grtz,

Ik ben blij dat jullie de humor van mijn vraag kunnen inzien, maar ik geloof niet dat hij helemaal goed begrepen wordt.

Ik ben bekend met kolommen, query's, breedtes, verbergen of niet etc. Dat verhaal over uitlijnen had ik misschien iets beter moeten toelichten. Ik selecteer onder andere datums en getallen en deze worden standaard links uitgelijnd. Hier is bij mijn weten niets aan in te stellen. Daarom maak ik in de query bijvoorbeeld gebruik van de volgende constructie:

SELECT RIGHT(' ' & [Bedrag], 13)

Hiermee schuif ik het bedrag naar de rechterkant van de kolom en zorg dat overal het aantal tekens gelijk is door RIGHT te gebruiken.

Om hiermee te kunnen werken moet er dus zoals gezegd een lettertype gebruikt worden met allemaal even grote tekens. Probleem is echter dat de lettertypes die in Access zitten die aan deze eis voldoen allemaal nogal vaag worden als tekengroote 7 wordt gebruikt. Vandaar de vraag of iemand een lettertype kent dat allemaal even grote tekens heeft en tevens mooi blijft bij tekengrootte 7.

Hoe ik een lettertype in moet stellen weet ik wel, maar ik hoor graag of er een geschikt lettertype is en waar ik dat dan wel vandaan kan halen.

Als er een betere manier is om getallen in listboxen uit te lijnen ben ik daarin ook zéér geinteresseerd!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan