Geschreven tekst scannen en weer printen

Status
Niet open voor verdere reacties.

mister 9

Gebruiker
Lid geworden
15 mrt 2004
Hallo,

Ik heb een vraag. Ik heb 2 volgeschreven schrijfblokken van iemand, (handgeschreven tekst dus). 1 A4, en A5 blok.
Ik wil heel graag beide schrijfblokken in z'n geheel inscannen, en vervolgens weer uitprinten, zodat ik meerdere personen een kopie van de blokken kan geven. Dit inscannen is een hoop werk (blaadje voor blaadje), en da's prima, en het uitprinten wil ik graag laten doen bij een printshop, zodat die t ook direct kan inbinden.

Mijn vragen:

- Ik wil dus tekst inscannen en uitprinten in zo'n goed mogelijke kwaliteit. Waar moet ik op letten bij het aanschaffen van een scanner? Moet dit op 2400 dpi ingescand worden (of hoger), of is 300 of 600 dpi ook genoeg?
Ik heb nu thuis een HP PSC 1315 (link) staan, maar ik vind daar de kwaliteit niet echt best van.

En mijn 2e vraag:
Aan het eind van de rit heb ik dus 2 mappen met " scan 1.jpg", "scan 2.jpg", "scan 3.jpg" etc, etc.

Kan ik dit met een programma automatisch in 1 grote PDF knallen voor de printshop? Dus inmorteren zodat de afbeeldingen op volgorde komen? Zo ja, met welk programma kan dat? Of moet het op een hele andere manier?

Alvast heel erg bedankt voor de antwoorden, en excuus als het op een verkeerde locatie staat.

Laatst bewerkt:
Sommige scanners, kun je gewoon "feeden" met kopieën, hiervoor hoef je dus niet steeds blaadje voor blaadje te scannen. (meestal grote printers op bedrijven of scholen).

na even googlen, heb ik ook zoiets gevonden: http://www.photokina-show.com/0363/hp/scanner/hpscanjetn6010/
Deze is een stuk kleiner en misschien iets meer geschikt voor thuis gebruik. Het lijkt me wel een erg dure investering voor eenmaal scannen?

Voor het samenvoegen vind ik na even googlen:

#1 installeer een van de beschikbare gratis PDF printers, bijvoorbeeld het open source PDF Creator – http://www.pdfforge.org/

#2 selecteer de foto’s die je wilt samenvoegen,
#3 klik met de rechtermuisknop en kies ‘afdrukken’

Nu start de Wizard afbeeldingen afdrukken. Hier kun je er eventueel ook voor kiezen om meerdere afbeeldingen op één pagina op te nemen.

#4 kies bij het afdrukken voor de PDF Creator printer (of de andere PDF printer die je geïnstalleerd hebt)

Dit lijkt me een geschikte methode.

Wat betreft het DPI. dit is volgens mij iets in de trend van dots per inch? dus hoe meer hoe gedetailleerder. Wat benodigd is kan ik je helaas niet mee helpen.

Succes

Dat is een professionele netwerkscanner. Niet heel erg geschikt voor deze klus. De gemiddelde Multifunctional kan dat tegenwoordig ook.

Los van het feit hoe je de blaadjes invoert, heeft de meeste software een optie om pagina's aan je scan toe te voegen. Herhaal dit net zo lang tot je alle blaadjes hebt. Als laatste kun je dit als 1 document opslaan en converteren naar .pdf (cutePDF).

Scannen met meer dan 300 dpi is zinloos als het enkel voor afdrukken is. De meeste printers komen namelijk niet verder dan die 300 dpi.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan