Het heeft er niks mee te maken of ICT wel of geen hobby is, maar ik neem aan dat als je een computer gebruikt je wel een bepaalde basisvaardigheid hebt; anders is het weggegooid geld geweest. In een eerdere reactie heb ik gesuggereerd om via de Windows Verkenner de profieldirectory van Thunderbird op te zoeken en daar het bestand session.json te verwijderen. Je geeft vervolgens aan dat dat niet geholpen heeft, ik neem dus aan dat het wel gelukt is dat bestand te vinden en te verwijderen. Die handeling op zich is veel ingewikkelder dan het wijzigen van een optie binnen Thunderbird via het menu en instellingen-scherm. Het verbaast mij dan wel dat een dergelijke actie als het verwijderen van een bestand dat voor een onervaren gebruiken redelijk ver verstopt zit wél lukt, maar dat je een relatief eenvoudige instelling niet gewijzigd krijgt.
Om de instelling te wijzigen ga je als volgt te werk:
1. Druk op de Alt-toets op je toetsenbord.
2. In je Thunderbird-venster verschijnt een menubalk onder de naam van het tabblad. Dat ziet er ongeveer zo uit:

3. Klik met je muis op Extra (rood omcirkeld in de afbeelding).
4. Vervolgens klik je met je muis in het menu op Opties (ook weer rood omcirkeld in de afbeelding):

5. Vervolgens verschijnt het Optiescherm van Thunderbird. Daarin klik je vervolgens op Weergave (1), vervolgens op Geavanceerd (2) en tot slot op Een nieuw berichtvenster (3) (alle drie rood gemarkeerd in de afbeelding)

6. Tot slot klik je in het optiescherm op OK en kom je terug in het Thunderbird scherm.
Vanaf nu wordt elk bericht dat je opent in een afzonderlijk venster geopend, wat je uiteraard na het lezen ook weer kunt sluiten. Het enige wat je nu nog hoeft te doen is alle openstaande tabbladen in Thunderbird sluiten door op het bijbehorende kruisje te klikken. Ik neem aan dat je weet hoe dat werkt.