• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

getal in categorie

Status
Niet open voor verdere reacties.

toverkamp

Gebruiker
Lid geworden
11 sep 2006
Berichten
403
Ik heb 2 kolomen en 1 rij. In die 2 kolommen staat: filiaalnummer, en aantal kassa's. Op die ene rij staat kassa-categorie (deze is ingedeeld in 1-5, 6-10, +10). Nu zou ik graag willen zien dat wanneer ik het aantal kassa's invoer (kolom 2) dat daarachter in kolom 3 automatisch de kassacategorie komt te staan.
Excel moet dus de gegevens van kolom 2 uit die rij halen. Maar hoe moet ik die kassacategorie weergeven. Dus als getal, aangepast, of...? Als dit niet goed is dan herkent excel volgens mij nooit dat een 3 in de categorie 1-5 hoort.
 
Graag een voorbeeld filetje posten! dit zegt meer dan 100 woorden.


Groet,
Ferenc
 
Zie bijlage voor een VERT.ZOEKEN. Is volgens mij het simpelste.

Tevens 2 alternatieven met de ZOEKEN functie.

Wigi
 

Bijlagen

  • Kassa's.zip
    1,6 KB · Weergaven: 19
Zie bijlage, de gekleurde cellen zijn de cellen waar het om gaat.

Het is niet omdat ik gisteren een INDEX functie gebruikte in mijn oplossing, dat je nu overal INDEX functies moet gebruiken... Trouwens, de INDEX functie heeft 2 ofwel 3 argumenten, geen 4.

Wigi
 
Doe

=ZOEKEN(B28;{1;6;10,5};$C$7:$E$7)

voer door naar beneden.

Wigi
 
Ik heb nu geprobeerd hem uit te breiden, maar het is mezelf nog niet gelukt ook niet met de help-functie van excel.
Ik heb er een kleine database ingevoegd. En dan moet er met een invoerveld van het filiaalnummer het de kassacategorie eruit rollen. Ik heb dat met de volgende formule gedaan:
=DBLEZEN(A28:C32;"D";D28) moet ik hier nog wat aan toevoegen? Of er wat aan veranderen dat hij het wel goed doet? De bijlage verduidelijkt het probleem(pje) wel.
 

Bijlagen

  • storingstijden.zip
    6,7 KB · Weergaven: 21
Ik heb nu geprobeerd hem uit te breiden, maar het is mezelf nog niet gelukt ook niet met de help-functie van excel.

Volgens mij heb je dat niet gedaan. Er staat een glashelder voorbeeld in de help files over de hoogte van appelbomen e.d. Dat is heel duidelijk. Pas je formule aan op basis van die informatie daar.

Wigi
 
Volgens mij heb je dat niet gedaan. Er staat een glashelder voorbeeld in de help files over de hoogte van appelbomen e.d. Dat is heel duidelijk. Pas je formule aan op basis van die informatie daar.

Wigi

dan heb je waarschijnlijk een andere versie van excel dan mij, want waar zoek jij dan op in die help file? Ik ben namelijk een half uur aan 't zoeken geweest(!)
 
dan heb je waarschijnlijk een andere versie van excel dan mij, want waar zoek jij dan op in die help file? Ik ben namelijk een half uur aan 't zoeken geweest(!)

Gewoon typen

=DBLEZEN

dan F1 drukken.
 
ik heb het voorbeeld gevolgd, dan kom ik op de volgende formule uit:
=DBLEZEN(A27:C32;4;E27)
Dan klopt ie nog niet.. Wat doe ik nu precies fout?
 
Dan klopt ie nog niet.. Wat doe ik nu precies fout?

Je zit fout als je hiervoor een DBLEZEN formule gebruikt: de criteria zal je voor elke opzoeking moeten specificeren (dit had je nog niet door), en dat is niet onhandig.

Ga voor een simpele VERT.ZOEKEN, meer niet.

Wigi
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan