• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Getal ingeven, maar afhankelijk van daarvoor gekozen keuzelijst

Status
Niet open voor verdere reacties.

yolandal

Gebruiker
Lid geworden
30 mei 2008
Hallo, ik heb nog een vraagje.

Ik twijfel of deze wens mogelijk is, maar ik doe toch maar een gokje....

Ik heb een keuzelijst met b.v. als inhoud
25-49 - Per License - EVPXASAF1YR30%
100-199 - Per License - EVPXASAF1YR30%
2000-3499 - Per License - CVPE2YAM45%

Nu wil ik in een volgende veld aangeven hoeveel licenses er daadwerkelijk verkocht worden. Dus bij 2000-3499 kunnen dit er 2245 zijn, en tussen 25-49 kunnen dit er 32 zijn, enz.

Nu kan ik dit gewoon intypen, maar ik wil weten of het mogelijk is om een foutmelding te krijgen als het ingetypte aantal fout wordt ingetypt en dus buiten de range valt tussen b.v. 25-49.

Dus stel ik kies voor de optie 25-49...(enz)
En ik typ in het volgende veld het daadwerkelijke aantal in maar ik maak een typefout en ik typ 18 (i.p.v. 28) wat dus niet binnen de range valt.

Is het dan mogelijk om een foutmelding te krijgen?

Ik heb er ook aan gedacht om een vervolgkeuzelijst te maken met getallen, maar bij de range van 2000-3499 wordt dit wel een erg lange.........

Wie heeft een tip?

Ik denk dat jij op zoek bent naar "validatie". data->valideren. Daar geef je per cel, kolom of rij aan wat in een cel ingevuld mag worden. Ook de foutmelding kun je aanpassen

Laatst bewerkt:
In bijgevoegd bestand staat in cel A1 de datavalidatie.
Afhankelijk van het gekozen bereik in A1 kan je in cel A2 bepaalde waardes invullen.
Vul je een verkeerde waarde in, dan verschijnt een foutmelding.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Bijlagen

Ja, Roncancio, dat is wat ik bedoel!
Maar.........als ik een hoger getal intyp in dit voorbeeld, dus 3500, dan krijg ik geen foutmelding, terwijl dat wel zou moeten. Hoe zou de formule dan aangepast moeten worden?

=EN(A2>WAARDE(LINKS(A1;VIND.SPEC("-";A1;1)-1));A2<DEEL(A1;VIND.SPEC("-";A1;1)+1;VIND.SPEC(" ";A1;1)-VIND.SPEC("-";A1;1)-1))

Code:
=EN(A2>=WAARDE(LINKS(A1;VIND.SPEC("-";A1;1)-1));A2<=WAARDE(DEEL(A1;VIND.SPEC("-";A1;1)+1;VIND.SPEC(" ";A1;1)-VIND.SPEC("-";A1;1)-1)))

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Ehh... nee, met deze formule kan ik alles invullen zonder een foutmelding te krijgen.......

Ehh... nee, met deze formule kan ik alles invullen zonder een foutmelding te krijgen.......

Ik had de formule al verwijderd en aangepast.
In mijn vorige reactie staat de nieuwe formule.
Voor de zekerheid zet ik deze hier neer.

Code:
=EN(A2>=WAARDE(LINKS(A1;VIND.SPEC("-";A1;1)-1));A2<=WAARDE(DEEL(A1;VIND.SPEC("-";A1;1)+1;VIND.SPEC(" ";A1;1)-VIND.SPEC("-";A1;1)-1)))

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan