• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

getal met 2 ophogen, op basis van bepaalde voorwaarden

Status
Niet open voor verdere reacties.

yeemea

Gebruiker
Lid geworden
19 dec 2015
Goedendag,
Ik ben op zoek naar een formule die een getal in een cel met 2 ophoogt op basis van de vorige cel.
In principe is dat niet zo moeilijk natuurlijk, maar er zitten bepaalde voorwaarden aan.
Het moet iets worden van: "kijk in cel A2 naar het getal(1 of 2 of 3 of 4 of 5 of 6)" Als het 1 is vul dan alleen (bv) C2 op en vul dan cel C3+2.
Als het 2 is, vul dan C2 en D2, en vul dan cel C3+2.
Enz Enz
Ik heb gebruik gemaakt van de functies ALS, OF en EN, maar krijg de formule niet goed.

In het bijgevoegde sheet, heb ik handmatig ingevuld wat de bedoeling is.
Ik hoor het graag

groet Yolande

Bijlagen

Beste Cobbe,

Hartelijk dank voor de snelle reactie en de formule.

De cellen in de rijen, reageren nu perfect op het getal in kolom A.
Nu ben ik nog op zoek naar een formule die regelt, dat in de volgende rij, in kolom C het getal komt te staan, wat twee hoger is dan het getal in de vorige rij.
Dus de opdracht zou moeten zijn: Uitgaande van bv de nieuwe rij 3:
Kijk in rij 2 naar de laatst gevulde cel en vul C3 met het laatste getal+2

Ik hoor het weer graag
groet Yolande

Laatst bewerkt:
Zet deze =MAX(B2:H2)+2 in C3 en trek door naar beneden zover als nodig.

Geweldig!!!!!!!

Nu rekenen al de getallen door zoals ik wil.

Heel hartelijk dank hiervoor, ik kom een eind met formules maken, maar hier was ik zonder hulp niet uitgekomen.
Ik heb naar de uitleg van de argumenten gekeken en begrijp die nu ook, dus ik heb ook weer wat geleerd.

groet Yolande

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan