• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Getal omzetten naar tekst met een apostrof

Status
Niet open voor verdere reacties.

martijnbos

Gebruiker
Lid geworden
17 dec 2010
Hallo allemaal,

Zit met het volgende probleem. Ik heb een Excel bestand met veel tabbladen. In die tabblade staat data uit onze ERP.
Deze data bevat een artikelnummer die is weggeschreven als een tekstveld met een apostrof ervoor.
Op het hoofdblad wordt met veel formules data aan elkaar gelinkt.

Nu is er het probleem dat 1 blad bevat artikelnummers maar dan als getal.

Concrete vraag: bestaat de mogelijkheid om velden om te zetten van getal naar tekst met apostrof o.i.d.
In het voorbeeld wil ik dus cel c4 gelijk hebben qua opmaak aan cel a4. Dit zonder dus A4 te wijzigen.

Dit i.v.m. verticaal zoeken op basis van artikelnummer
.Bekijk bijlage voorbeeld.xlsx

Gr. Martijn Bos

Dat kan met
=TEKST(A4;"#")
Maar ik ben niet zeker of je dit bedoelt.
OOk kun je ook kijken, of je er iets aan hebt, door de celeigenschappen (CTRL + 1) op tekst te zetten.
Mvg Leo

Hoi Leo,

Bedankt voor je reactie, maar dat bedoel ik niet.
Ik wil graag dat cel C4 dezelfde opmaak(dus met apostrof) krijgt als cel A4.
Dit werkt helaas niet door de celeigenschap van cel c4 op tekst te zetten.
Heb ook geprobeerd door ergens een apostrof te zetten en dan tekst samenvoegen. Dit werkt helaas ook niet.

Iemand nog een idee?

sorry, was iets te voorbarig met een oplossing

Laatst bewerkt:
Laat eens weten wat je echt wil bereiken en waarom.

Tekst of ' geeft toch hetzelfde resultaat, zet anders uw artnr. om in numeriek.

ok, anders uitgelegd.
Ik trek duizenden regels met artikeldata uit onze ERP. Dit is dus 99% van mijn data.
In die export schrijft het systeem automatisch het artikelnummer weg met een apostrof ervoor. Dit is de dus de waarde in cel a4.
In voeg ook handmatig data toe met daarin ook een artikelnummer. Maar dit artikelnummer heeft als opmaak getal.

Bij verticaal zoeken kan hij dus logischerwijs geen match vinden.
Nu kan ik in die duizenden regels de opmaak omzetten van tekst naar getal. Maar gezien de hoeveelheid regels kost dit veel performance.
Dus wil ik de oplossing in de andere data set, door dus dit getal gelijk te zetten.

Kortom: ik wil de opmaak in cel C4 gelijk maken aan die van cel A4, zodat ik verticaal kan zoeken.

Gr.
Martijn

Zoals ik al zei zet je tekstgetallen om in numerieke.

Zet in een cel een 1 copiëer deze 1 en selecteer dan kolom A en doe Plakken Speciaal vermenigvuldigen.

Dan staat alles als numeriek in kolom A.

Als je dat niet wil doen post dan eens de Vert.zoeken formule dan kan die aangepast worden aan de situatie.
Zoals bv: {=VERT.ZOEKEN(E1;A:B*1;2;0)} als matrix invoeren Ctrl-Shift-Enter

Laatst bewerkt:
in het bestand dat je plaatste:

zet ergens de formule:

=MATCH(1*A4;C1:C7;0)

of
=MATCH(--A4;C1:C7;0)

of
=MATCH(ABS(A4);C1:C7;0)

Laatst bewerkt:
Dank allemaal voor jullie antwoorden, maar of ik ben niet duidelijk of in snap jullie oplossing niet.

Maar ik wil dus niets in cel a4 aanpassen qua opmaak. Deze moet dus blijven staan als veld met een apostrof ervoor.
Ik wil cel c4 dezelfde opmaak geven als A4. Dus c4 moet ook de opmaak krijgen met een apostrof ervoor.

Ofwel wil je niet ofwel test je de geboden oplossingen niet.

ik wil absoluut en test ook absoluut de aangeboden oplossingen.
maar dan komt er bij het getal vier te staan.

Ik snap dus echt niet wat jullie bedoelen.
Dus het is geen onwil

dank nogmaals voor de oplossingen.
Ga er morgen mee verder.
Maar begrijp nu uit het filmpje dat het ongemoeid laten van cel A4 geen optie is.
Helaas, maar is niet anders.

Gr.
Martijn

Nou, dan heb je wel heel weinig met mijn suggesties gedaan :(

Dit i.v.m. verticaal zoeken op basis van artikelnummer

Lukt het dan met deze formule:
Code:
=VLOOKUP(TEXT(C4;"#");A4:B9;2;0)

Cel C4 kan dan gewoon een getal zijn.

toch gekozen voor de optie van Cobbe door te vermenigvuldigen met 1 zodat het een getal wordt.
Het omzetten van alle records viel mee. In een paar minuten was alles omgezet.
Ik moest vandaag echt verder omdat maandag de accountant op de stoep staat.
De andere optie kreeg ik zo snel niet werkend.

Ik kan niet snappen waarom die methode van vermenigvuldigen langer dan 10seconden zou moeten duren.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan