• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Getal omzetten naar tekst

Status
Niet open voor verdere reacties.

Klijhoofd

Gebruiker
Lid geworden
15 mrt 2011
Berichten
39
Hallo,

Ik heb een excel bestand waarin een codering in een cel staat. De codering kan zijn 1, 3 of 4. De codering wordt uit een ander werkblad in hetzelfde document gehaald. Ik gebruik hier de formule =werkbladx!a1 voor.

Nu wil ik dat deze codering omgezet wordt naar tekst. De tekst is nu nog niet bekend maar laten we fictief 1=boot, 3=vliegtuig, 4=trein noemen.

Is het mogelijk om de opmaak in de cellen zo op te maken dat hij de coderingsgetallen omzet naar de bovengenoemde teksten? Ik kom er zelf niet helemaal uit...

Ctrl H/zoeken naar: 1/vervangen door: boot ken ik, maar dat is niet de bedoeling.

Ik hoor het graag!
 
Het is belangrijk te weten om hoeveel getallen/namen het gaat.
Als het er minder dan acht zijn kom je weg met een ALS-formule:
=ALS(Werkblad!A1=1;"boot;ALS(..........

Zijn het er meer dan kun je alle gegevens in een tabelletje zetten en de gegevens ophalen via een Vert.Zoeken-formule.

Laat maar iets weten,

Cobbe
 
Laatst bewerkt:
Als het om slechts 3 getallen gaat, kun je ook via Opmaak iets verzinnen.
In dit geval blijft er in cel A1 van Sheet1 een getal staan (al ziet het er zo niet uit), waarmee je nog kan rekenen mocht dat nodig zijn.
 

Bijlagen

  • GetalNaarTekst.xls
    13,5 KB · Weergaven: 209
Hoi,

Kijk, hier hebben we weer zo'n grappenmaker: @WHER.
Hij etaleert zijn 'kennis' maar legt niet uit wat er in zijn Excelbestand nu precies gebeurt.
TS mag 'raden' en dat is precies wat hij wil ..... vindt hij leuk .. !!
 
De oplossing van Cobbe werkt prima. Het gaat om 3 verschillende mogelijkheden, dus dan werkt het perfect!

Bedankt Cobbe!
 
Nog twee mogelijkheden:

Code:
=SUBSTITUEREN(SUBSTITUEREN(SUBSTITUEREN(werkbladX!A1;1;"boot");3;"vliegtuig");4;"trein")

Ook hier zit een restrictie aan tot 7 dacht ik

en mijn voorkeur:
Code:
=KIEZEN(werkbladX!A1;"boot";;"vliegtuig";"trein")
 
vanveelen,
In m'n post zei ik nochtans dat het effect via Opmaak" bereikt werd? Als je de betreffende cel selecteert en de opmaak bekijkt, zie je daar toch wat er gebeurt.
Bovendien lijkt het mij voorbarig om een ellenlange uitleg in te typen, waarna de vraagsteller misschien doodleuk zegt: neen dat is niet wat ik zoek.
Wat ik wil of leuk vind hoef jij niet voor mij te beslissen.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan