• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Getal onder de 100, automatisch 1 of 2 nullen ervoor

Status
Niet open voor verdere reacties.

johanmeer

Gebruiker
Lid geworden
3 aug 2008
Goedemiddag,

Ik ben bezig met een sheet voor m'n bedrijf waarin ik graag hetvolgende wil:

Als er in een cel een getal onder de 100 geplaatst wordt, dient deze er automatisch 1 of 2 nullen voor te zetten.

Bv.

Getal in de cel is 1, dan moet het worden 001
Getal in de cel is 10, dan moet het worden 010

Is dit mogelijk met excel?

Alvast bedankt voor jullie hulp en meningen

Code:
=ALS(A1<10;"00"&A1;ALS(A1<100;"0"&A1;TEKST(A1;"000")))

Joske

Hoi Jan,

Het vervelende is dat er ook nog een letter achter staat, dus bijvoorbeeld 10D moet worden: 010D

Hoi Joske,

Als ik de formule erin plak, dan komt deze in z'n geheel in de cel te staan, maar werkt niet als formule, heb je raad?

Alvast bedankt!!

johanmeer,

Wat ik aan je wil vragen waarom kom je nu pas met de info dat er ook nog een letter achter staat?
Dat had je natuurlijk ook gelijk kunnen doen. :evil:

Code:
=ALS(WAARDE(LINKS(A1;LENGTE(A1)-1))<10;"00"&WAARDE(LINKS(A1;LENGTE(A1)-1));ALS(WAARDE(LINKS(A1;LENGTE(A1)-1))<100;"0"&WAARDE(LINKS(A1;LENGTE(A1)-1));TEKST(WAARDE(LINKS(A1;LENGTE(A1)-1));"000")))&RECHTS(A1;1)

Het feit dat de formule niet werkt, heeft dan hoogstwaarschijnlijk te maken dat je celeigenschappen op "tekst" staan.

Joske

Hoi Johan,

Als er altijd een D achter moet dan kan het via aangepaste weergave 000"D".

De formule van Joske kan m.i. korter namelijk =tekst(A1;"000")

Als hier ook letter D achter moet dan =tekst(a1;"000")&"D"

De formule komt dan in B1 en daar verschijnt dan de waarde van A1 in de gewenste opmaak.
Als de lettertoevoeging variabel is dan zou je ook in B1 de letter kunnen zetten en dan de formule =tekst(a1;"000")&B1
in C1 kunnen zetten.

Groeten,

Jan

Ik ging het inderdaad wat ver zoeken :rolleyes:

Volgende formule zou het ook moeten doen :

Code:
=TEKST(LINKS(A1;LENGTE(A1)-1);"000")&RECHTS(A1;1)

Joske

Bedankt voor de hulp zover!!, maar dit werkt niet wanneer er nog een letter achter moet.... heb je daar ook een suggestie voor?

Johan,

Mijn formule werkt echt wel, als er een letter achter staat.
Plaats anders eventjes het bestand hier, zonder gevoelige info.

Joske

Hi Johan,

Deze formule doet het wel :

Code:
=TEKST(LINKS(SUBSTITUEREN(A1;" ";"");LENGTE(SUBSTITUEREN(A1;" ";""))-1);"000")&RECHTS(SUBSTITUEREN(A1;" ";"");1)

met de functie substitueren haal ik de spaties weg.
Nogmaals hiermede het belang van een voorbeeldje aangetoond.

Joske

Enorm bedankt allemaal!! het is geluk met de laatste formule. :) Scheelt een boel tijd

Nogmaals dank!!

Zet je de vraag dan gelijk even op opgelost

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan