• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Getal uit een kolom zoeken en bijbehorende getal in een cel uit dezelfde rij plaatsen in een cel in een andere werkmap

spell66

Gebruiker
Lid geworden
8 aug 2007
Hoi,

Ik heb een vraag en ik kom er niet uit. Ik heb een rij met grootboekrekeningen en nu wil ik dat in het werkblad "blad 1" in de rij "voorraad en keuken" in cel J35 het totaalbedrag komt te staan op dat correspondeert met het getal in de kolom J van blad 2, welke correspondeert met de cel die het getal "3000" bevat in kolom A van "blad 2".

Ofwel in dit geval wil ik dat de formule kijkt of er in de kolom A3:A60 het getal 3000 voorkomt en als dat het geval is dan het bedrag in bijbehorende kolom in cel J35 van blad 1 wordt overgenomen.

Nu staat het getal dus in blad 2 cel A24 en dan zou in blad 1 cel J35 het bedrag 4257,85 uit cel Blad 2 J24 overgenomen moeten worden.

Ik krijg het alleen niet voor elkaar om dit met een ALS formule te doen. Als ik al iets probeer dan krijg ik iedere keer de melding "#overlopen".

Alvast bedankt!

Groetjes,

Jeroen

Heeft iemand een idee? Ik heb het bestand bijgevoegd. Het gaat dan om de gele cellen.

Bijlagen

Kijk eens naar de formule verticaal zoeken

@Haije
Waar dient die formule ingevoerd te worden. M.a.w. dat gaat het niet worden.

Kijk eens naar de formule verticaal zoeken
Daar heb ik naar gekeken, maar goed wat zijn de voorwaarden. Ik heb nu iets van =als(vert.zoeken(blad2!A3:A60="3000";Blad2!J24;"Fout"))

Maar dan krijg ik iedere keer een pop up met 1+1=2 en '1+1 wordt als 1+1 weergegeven.

Ik wil dat in blad 1 in cel J35 de waarde van blad2!J24 wordt overgenomen, omdat in dezelfde rij in kolom A het getal 3000 staat.
Bericht automatisch samengevoegd:

op uw blad 2 is kolom A geen getal maar tekst zodus moet u uw zoekwaarde eerst veranderen naar tekst.
Ik zie dat de uitkomst klopt, maar ik snap niks van de formule. Ik zie nergens in je formule cel J24 van blad 2 staan. Ik snap ook niet hoe je aan die 10 komt.

Je refereert ook aan cel N35, maar als ik die verander in de 1000 dan wordt de uitkomst ineens 200.

Als ik op een getal in kolom A van blad 2 ga staan en ik doe "celeigenschappen" dan wordt "standaard" blauw. Dan is het toch een getal?

Dus hoe kom je nou aan het getal uit blad2 cel j24 zonder dat dat ergens in de formule terugkomt?

Laatst bewerkt:
met een beetje uitleg.

als een getal via copie overgenomen is blijft het een getal, met sommige bewerkingen zal het tekst worden.

getallen staan rechts, tekst links.

Probeer maar eens de "getallen " op blad2 kolom A bij elkaar op te tellen.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
met een beetje uitleg.

als een getal via copie overgenomen is blijft het een getal, met sommige bewerkingen zal het tekst worden.

Ahhh, nu wordt het een stuk duidelijker. Gebruik je nu tekst omdat die getallen niet van tekst om te zetten zijn in getal?

Hoe dan ook, superbedankt voor de hulp!

met een beetje uitleg.

Nog even een vraagje: ik vermoed dat die kolom als tekst wordt weergegeven omdat anders de getallen onder de 1000 bijv 0101 worden weergegeven als 101.

Als ik een kolom toevoeg en de getallen overneem dan zie ik die wel als getallen. Als ik dan kolom A verwijder en de formule ziet de getallen wel, wat wordt de formule dan?

Laatst bewerkt:
Het zal wel aan mij liggen, maar is het niet veel eenvoudiger om in blad 2 het nummer 3000 op te zoeken, het bedrag te kopiëren en dat in blad 1 in cel J35 te plakken?

Want nu wordt het getal 3000 eerst in kolom N van blad 1 geplaatst en vervolgens met een formule het bedrag in cel J35 gezet. Dat is toch lood om oud ijzer?

Of hoe komt dat getal 3000 eigenlijk in blad 1, kolom N, cel N35 terecht?

Terug
Bovenaan Onderaan