• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

getal uit formule halen

Status
Niet open voor verdere reacties.

ikselle

Gebruiker
Lid geworden
25 mei 2009
In een cel A3 staat de formule "=ALS(RIJEN($A$2)>$F$8595);"ja";"neen")"
Ik wil graag het getal 8595 (of beter het getal dat na $F$ staat) laten verschijnen in cel A1. Maar dit getal wordt steeds groter naarmate ik de lijst aanvul dus op een bepaald moment zal dit ook meer dan 10000 zijn.
Iemand een idee ?
Blijkbaar werkt dit niet met de formules =DEEL() of =VIND() omdat het over een formule gaat. Bedankt voor het meedenken.

misschien kun je iets met aantal argumenten?
zonder voorbeeldje is dat lastig

Bedankt voor je reactie Jack. Maar een voorbeeld is hier echt niet nodig. De vraag is eigenlijk heel simpel : kan je uit een cel met een formule in een andere cel een deel van die formule tevoorschijn toveren?

Misschien moet je voor jezelf even een voorbeeldje maken twee keer ( en drie keer ) klopt over het algemeen niet.

Waar slaat die F8985 op? Hoe wordt deze bepaald?
De formule RIJEN($A$2) is ALTIJD 1. Wat probeer je hiermee te bereiken?

Maar een voorbeeld is hier echt niet nodig.
Niet mee eens dus... Inzicht in het probleem helpt om een juiste oplossing aan te dragen.

Misschien heb je in de tussentijd iets aan de formule FORMULETEKST (vanaf XL2013) (https://support.office.com/nl-nl/article/FORMULETEKST-functie-0a786771-54fd-4ae2-96ee-09cda35439c8).

Zonder voorbeeld blijft mijn bijdrage hierbij.

Laatst bewerkt:
Maak even duidelijk wat je wenst te bereiken om de laatste cel te weten.
Met de info die we nu hebben lijkt de formule van Jack een goede oplossing.
Als je de gegevens uit G2:J25 in een tabel plaatst , moet je geen rekening meer houden met de laatste rij.
Ook klopt het voorbeeld niet met de vraagstelling in #1, in A3 staat geen formule.

Ziehier het voorbeeld. Eigenlijk ben ik nog steeds op zoek naar een middel om mijn vraag van 9/5/17 op te lossen. De probleemstelling staat op het "zoek"tabblad. In tabblad 1 geeft de formule in A3 het aantal rijen in tabblad 2 weer wat uiteindelijk in de formules in de cellen D2:H19 van tabblad 1 dient aangepast te worden. Incasu $7 moet $9 worden. Ik dacht er dus aan om met VBA die $7 uit de formule te vervangen door die $9. Vandaar mijn vraag : "hoe kan je een deel uit een formule halen?"

Bijlagen

ik weet niet of ik je vraag goed begrijp maar ik zou je tabel een naam geven "TabList" en dynamisch maken met
Code:
=VERSCHUIVING(OPZOEKTABEL!$A$1;;;AANTALARG(OPZOEKTABEL!$B$1:$B$2000);8)
daarna zou ik die naam gebruiken in je formule, Bijv in cel D2
Code:
=ALS(RIJEN($A$2:A2)>AANTAL.ALS(TabList;$C$2);"";INDEX(OPZOEKTABEL!$D$1:$D$10;KLEINSTE(ALS(TabList=$C$2;RIJ(OPZOEKTABEL!$A$1:$A$10);"");RIJEN($A$2:A2))))

Laatst bewerkt:
Bedank Jack maar als ik deze formule invul krijg ik #N/B. Was dat bij jou anders ? Bovendien zie ik in jouw bepaling "TabList"
Code:
=VERSCHUIVING(OPZOEKTABEL!$A$1;;;AANTALARG(OPZOEKTABEL!$B$1:$B$2000);8)
dat je op die manier ook maar tot B2000 gaat. Dat is net mijn probleem in de formule die eigenlijk wel werkt :
Code:
{=ALS(RIJEN($A$2:A2)>AANTAL.ALS(OPZOEKTABEL!$A$1:$F$7;$C$2);"";INDEX(OPZOEKTABEL!$C$1:$C$7;KLEINSTE(ALS(OPZOEKTABEL!$A$1:$F$7=$C$2;RIJ(OPZOEKTABEL!$A$1:$A$7);"");RIJEN($A$2:A2))))}
. Als ik in deze formule de $C$7 , $F$7 en $A$7 zou kunnen vervangen met de formule AANTALARG.... Maar hoe moet dat nu weer in deze ingewikkelde formule (een deel moet binnen "" en dan samenvoegen met & maar kan dit binnen {} ?

Maak er een echte tabel (listobject) van.
Code:
=ZOEKEN(2;1/(Tabel1[#Alles]>0);RIJ(Tabel1[#Alles]))
Of matrixformule:
Code:
=MAX(RIJ(Tabel1[#Alles]))

Bedankt voor je reactie Jack. Maar een voorbeeld is hier echt niet nodig. De vraag is eigenlijk heel simpel : kan je uit een cel met een formule in een andere cel een deel van die formule tevoorschijn toveren?

Ja hoor, dat is heel simpel. Maar het antwoord hier plaatsen lijkt me niet echt nodig.

Heel erg bedankt Jack en HSV. Dit werkt maar in mijn voorbeeld zie je dat de formules doorgetrokken zijn in meerdere rijen (cellen D2:H19) . De bedoeling is om indien er meerdere personen met dezelfde wagen (lees nummerplaat) komen om ook die op te vangen. Het gaat hem dus niet enkel om de nummerplaat maar ook om de personen (denk maar aan dienstwagens die door meerderen gebruikt worden).
Ondertussen ben ik erachter gekomen dat ik mijn probleem kan oplossen door geen rekening te houden met het exact aantal ingevulde rijen in mijn opzoektabel. Dus wordt mijn formule in D2
Code:
{=ALS(RIJEN($A$2:A2)>AANTAL.ALS(OPZOEKTABEL!$A$1:$F$50000;$C$2);"";INDEX(OPZOEKTABEL!$D$1:$D$7;KLEINSTE(ALS(OPZOEKTABEL!$A$1:$F$50000=$C$2;RIJ(OPZOEKTABEL!$A$1:$A$7);"");RIJEN($A$2:A2))))}
In A3 kan ik me desnoods met jouw formule Aantalarg laten waarschuwen wanneer de 50000 rijen bijna zijn ingevuld. Maar ik kan nu wel een tijdje verder :d In ieder geval bedankt voor de hulp en de geboden inspiratie !! :thumb:

Laatst bewerkt:
Dit is inderdaad VEEEL beter en properder !!! Is wel van een ander niveau dan het mijne ! Bedankt Jack.:thumb::thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan