• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

getallen genereren

Status
Niet open voor verdere reacties.

meerend3

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
13 aug 2009
Berichten
2
Wie kan mij helpen?

Ik moet als een opdracht voor school 10 verschillende getallen genereren uit een reeks van honderd getallen, er mogen echter geen 2 getallen hetzelfde zijn.
kan ik dit in excel bereiken?:confused:

bvd
Meerend3
 
Wie kan mij helpen?
Ik moet als een opdracht voor school 10 verschillende getallen genereren uit een reeks van honderd getallen, er mogen echter geen 2 getallen hetzelfde zijn.
kan ik dit in excel bereiken?:confused:

bvd
Meerend3[/QUOTE

Bij jullie antwoord betreffende de huiswerkvragen kan ik me ook helemaal vinden. maar ben nu al dagen bezig.
Wat ik er zelf reeds aan heb gedaan is het proberen te maken van array's maar krijg problemen met dimensioneren en het juist benoemen van variabelen. Verder ben ik op het internet gaan zoeken naar soortgelijke voorbeelden. Ik weet echt niet of het wel mogelijk is

Meerend3
 
Allereerst, je bent een ] in je bericht achter [/QUOTE kwijt geraakt.....

Ik zou de gegenereerde getallen in cellen onder elkaar zetten. Eventueel in een ander tabblad. (een kladtab...)
Daarna sorteren en ze na lopen of twee opeenvolgende cellen niet gelijk zijn.
Zijn ze gelijk kun je een van de twee verwijderen en weer een nieuw getal genereren en weer sorteren en....etc
 
Je openingsvraag quoten heeft geen enkele toegevoegde waarde. Je zal eerst met een voorbeeldje moeten komen met wat je in al die dagen al gemaakt hebt. Daarna zal er best wel iemand genegen zijn om het te bekijken.
 
meerend3,
ik denk dat je met arrays de oplossing te ver zoekt, het kan veel eenvoudiger.
Je kunt het oplossen met vba, maar ik veronderstel dat er een oplossing met formules wordt verlangd.
Een oplossing geven mag niet, enkele aanwijzingen geven wel, denk ik (ja toch, popipipo?).

De opgave gaat uit van 100 getallen, maar er wordt niet bij gezegd welke getallen dat zijn. Dan mag je ervan uitgaan dat je die getallen zelf mag kiezen. Dat kunnen bv. getallen zijn tussen 0 en 100, maar ook tussen bv. -7.000 en 5000.000
Doe het volgende:
- Druk in Excel op F1, dan verschijnt de helpfile.
- Typ als zoekwoord: willekeurig (je wilt immers willkeurig getallen gaan genereren). Als 1 van de eerste resultaten zullen dan twee functies verschijnen die je kunt gebruiken voor het genereren van getallen, waarbij je in die functie de onder- en bovengrens van de getallen kunt opgeven. Je hebt maar 1 van die functies nodig (het gemakkelijkst is de langste).
- Plaats die functie in A1 en kopieer ze met de vulgreep naar beneden tot A100.
- Je hebt dan 100 getallen, daar kunnen dezelfde tussen zitten. Nu heb je maar 10 getallen nodig en je kunt dus eenvoudig zien of er, te beginnen van bovenaf, dezelfde tussen zitten. Maar het zal niet de bedoeling zijn dat je er die zelf tussenuit haalt, dat zul je Excel moeten laten doen. Daarvoor gebruik je kolom B.
- In kolom B plaats je een functie waarbij je bepaalt of, beginnende bij A1 en lopend tot elke rij, dat getal meer dan 1 keer voorkomt. Als het al is voorgekomen, dan moet de betreffende B-cel leeg blijven; is het nog niet voorgekomen, dan moet het getal uit kolom A worden overgenomen. Welke functie je hiervoor moet gebruiken, dat vertel ik nu even niet. Je krijgt dan in kolom B niet 10 getallen netjes onder elkaar maar een kolom met onderbrekingen. Als je er 10 hebt, ben je klaar. Of je er al 10 hebt, daar kun je eventueel ook nog een functie voor gebruiken.
Het is wat kryptisch, maar hopelijk kom je hier wat verder mee.
 
Laatst bewerkt:
Én, meerend3,
ben je al wat verder gekomen?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan