• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

getallen omzetten in tijdnotatie

Status
Niet open voor verdere reacties.

sjoepes

Gebruiker
Lid geworden
12 dec 2011
Berichten
44
Vanuit mijn ERP programma krijg ik een excel bestand waarin de tijden zo zijn weergegeven 155543 dit betekend 15:55:43 graag wil ik deze zo automatisch laten omzetten omdat ik tijdverschillen wil meten. Het gaat hier om een grote hoeveelheid data dus om handmatig daar ":" tussen te typen vergt heel veel werk. Is het mogelijk om met een macro of iets dergelijks automatisch de dubbele puntjes tussen de getallen te plaatsen zodat ik met tijden kan rekenen? Ik moet meerdere bestanden met een hele rij aan tijden om kunnen rekenen.
Of misschien heeft iemand wellicht een formule ervoor om met de getallen te rekenen?

Ik heb een klein voorbeeld geselecteerd uit het bestand.

Bekijk bijlage vb tijd.xlsx
 
Code:
=TIJDWAARDE(LINKS(A1;2)&":"&DEEL(A1;3;2)&":"&RECHTS(A1;2))
en de cel opmaken als tijd.

Je kan de berekening doen zonder eerst de gegevens om te zetten als je deze formule in je berekening meeneemt.
 

Bijlagen

  • vb tijd (cobbe).xlsx
    10,3 KB · Weergaven: 50
Laatst bewerkt:
Code:
Sub M_snb()
    [K2:K20] = [index(left(F2:F20,2)&":"&mid(F2:F20,3,2)&":"&right(F2:F20,2),)]
    [K2:K20].NumberFormat = "hh:mm:ss"
End Sub
 
Volgende probleem :confused:
Ik zie dat het programma de uren met een enkel cijfer niet uitdraait met een 0 ervoor. Dus 84532 = 8:45:32. Met de huidige formule doet hij automatisch 2 tekens naar rechts de dubbele punt zetten. Bij de enkele uren klopt deze dus niet. Zoals in het voorbeeld te zien is.
Is er een mogelijkheid dat hij dus kijkt hoeveel tekens in het tijdvak staan en aan de hand daarvan kiest of de dubbele punt na 1 of 2 tekens wordt neergezet?

Groetjes,
Joey

Bekijk bijlage tijdnotatie.xlsx
 
Gebruik deze dan daarvoor:
Code:
=ALS(LENGTE(D33)=6;TIJDWAARDE(LINKS(D33;2)&":"&DEEL(D33;3;2)&":"&RECHTS(D33;2));TIJDWAARDE(LINKS(D33;1)&":"&DEEL(D33;2;2)&":"&RECHTS(D33;2)))
 
Of iets korter

Code:
=TIJD(LINKS(D33;LENGTE(D33)-4);DEEL(D33;LENGTE(D33)-3;2);RECHTS(D33;2))
 
Code:
=--tekst(d2;"00\:00\:00")
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan