• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Getallen optellen in cellen met tekst

Status
Niet open voor verdere reacties.

janklaasdiederi

Gebruiker
Lid geworden
16 mrt 2006
Bekijk bijlage voorbeeld bestand.xlsx

Beste, ik wil graag de getallen in cellen optellen die bestaan uit een gecombineerde waarde;

p3
p5
p8

deze cellen geven de volgende informatie weer; productie, 3 uur (5 uur, 8 uur etc.). Dit wil ik handmatig in kunnen blijven vullen.

Boven of onderaan wil ik dan de getallen 3, 5 en 8 op kunnen tellen Als deze een p bevat (zo is er ook een a1/8 van assemblage)

Het liefst zou ik dit zonder script willen doen.

bedankt!

Laatst bewerkt:
Hoi,

Helemaal duidelijk wordt het als je een voorbeeldbestand bijvoegt.
Je uitleg is het in elk geval niet echt.

JanKlaas,
als je dit zonder vba wil, dan kun je best met een hulpkolom werken.
Uit je vraag blijkt niet of de codes die beginnen met een a en een p in 1 kolom staan.
Dan is verder nog de vraag of de getallen uit slechts 1 cijfer bestaan ( 0 t/m 9) of ook uit meerdere cijfers kunnen bestaan.
Als je gegevens in A1 beginnen, de a- en p-codes in kolom A staan, en het getal uit slechts 1 cijfer bestaat, plaats dan in B1:
Code:
=ALS(LINKS(A1;1)="p";--RECHTS(A1;1);"")
en kopieer deze formule naar beneden.
Je kunt dan daarna de getallen in kolom B optellen via (bv.): =SOM(B1:B100), waarmee je dan het totaal van de p-codes hebt. Voor de a-codes vervang je in bovenstaande formule "p" door "a".

Als het getal na de letter uit meer dan 1 cijfer kan bestaan( bv. p12, p451, enz.) gebruik dan in B1:
Code:
=ALS(LINKS(A1;1)="p";--RECHTS(A1;LENGTE(A1)-1);"")

Laatst bewerkt:
Wanneer je in A4 deze formule typt heb je de oplossing:
=SOM(WAARDE(RECHTS(A1;1))+(WAARDE(RECHTS(A2;1)+(WAARDE(RECHTS(A3;1))))))

Natuurlijk Hazesoft,
maar in werkelijkheid gaat het natuurlijk niet om 3 maar om vele codes.
Dan is jouw methode lastig te hanteren.

Wanneer de tekst altijd een letter en een getal zijn, dan zijn deze simpel als volgt op te tellen.
Code:
=SOM(WAARDE(RECHTS(E6:E7;1)))

Dat werkt alleen als je deze als matrix formule invoert. Dwz met CTRL + SHIFT + ENTER
(je ziet dan in de formulebalk accolades om de formule)
Mvg Leo

Wanneer de tekst altijd een letter en een getal zijn, dan zijn deze simpel als volgt op te tellen.
Code:
=SOM(WAARDE(RECHTS(E6:E7;1)))

Dat werkt alleen als je deze als matrix formule invoert. Dwz met CTRL + SHIFT + ENTER
(je ziet dan in de formulebalk accolades om de formule)
Mvg Leo
Jouw formule geeft bij mij de foutmelding NAAM Leo.
Code:
=SOM(GETAL(RECHTS(E6:E7;1)))
Maar zo doettie het wel en worden alle waarden uit het bereik keurig bij elkaar opgeteld. (ook als matrixformule invoeren)

Jouw formule geeft bij mij de foutmelding NAAM Leo.
Code:
=SOM(GETAL(RECHTS(E6:E7;1)))
Maar zo doettie het wel en worden alle waarden uit het bereik keurig bij elkaar opgeteld. (ook als matrixformule invoeren)
Waarde en als Matrix formule werkt in excel 2003 (daar heb ik hier op 't werk alleen de beschikking over)
Heb je misschien 2007?

Laatst bewerkt:
Bekijk bijlage voorbeeld bestand v2.xlsx

De formule werkt wel in kolom E, omdat hier alle cellen die opgeteld moeten worden ingevuld zijn.
Echter werkt de formule niet in kolom D.

Hoe krijg ik in de formule dat ie alleen de som maakt van productie uren of assemblage uren (p# of a#)

Ik werk trouwens met Excel 2007

Waarde en als Matrix formule werkt in excel 2003 (daar heb ik hier op 't werk alleen de beschikking over)
Heb je misschien 2007?
Inderdaad 2007. Die kent de functie WAARDE() niet, dus zal het verschil daarin zitten.

jagea,
het antwoord op je vraag is uit mijn eerste bericht in dit topic af te leiden.
Als je gegevens bv. in A1:A9 staan en die gegevens bestaan uitsluitend uit (bv.) a2, p5, p1, a3, en eventueel ook nog lege cellen, dan kun je gebruiken voor de cellen waarvan de waarde met a begint:
Code:
=som(als(links(a1:a9;1)="a";--rechts(a1:a9;1);""))
in te voeren via ctrl-shift-enter.
Staat die optelling bv. in A11 en de som van de cellen die met p beginnen in A12, dan kun je voor het totaal van a- en p-cellen vanzelfsprekend gebruiken: =som(a11:a12). Wil je slechts de som van alle getallen ongeacht de beginletter, dan heb je de formules in A11 en A12 niet nodig. Dan kun je gebruiken:
Code:
=som(als(a1:a9>0;--rechts(a1:a9;1);""))
in te voeren via ctrl-shift-enter.

Werkt wel, als je maar invoert via ctrl-shift-enter.
d.w.z. links-onderaan op het toestsenbord de ctrl-toets en de shifttoets allebei tezamen indrukken,
en terwijl je die ingedrukt HOUDT op de entertoets drukken. Het resulaat is dan 25.
De formule kan ingekort worden tot
Code:
=som(als(d3:d15>0;--rechts(d3:d15;1)))
En als je er in alle cellen in je bereik een (letter)teken en een getal staat, tot:
Code:
=som(--rechts(d3:d15;1))
Beide formules in te voeren via ctrl-shift-enter.

Laatst bewerkt:
Zapatr,

Bedankt!

Inmiddels snap ik Ctrl + Shft + Enter.

Werkt prima, behalve als in één van de cellen alleen maar tekens staan en geen cijfers.

Bijvoorbeeld:

2
4
bpv

geeft een foutmelding.

Heb je hier nog een oplossing voor?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan