• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Getallen optellen met 2 verschillende kleuren in zelfde kolom

Status
Niet open voor verdere reacties.

kippiebla

Gebruiker
Lid geworden
13 aug 2016
Wil graag getallen die in dezelfde kolom staan maar 2 verschillende kleuren hebben (blauw en groen) afzonderlijk van elkaar kunnen optellen. Het gaat om een financieel overzicht (kosten per dag) met facturen. De kosten per dag staan blauw. Als de facturen betaald zijn verander ik de betreffende cijfers in groen. Als ik ze afzonderlijk kan optellen heb ik altijd een recent overzicht van het totaal aan betaalde en nog niet betaalde facturen. Weet iemand hoe ik dit op een simpele manier kan doen en in een en dezelfde kolom dus getallen met 2 verschillende kleuren afzonderlijk kan optellen. Dank!

Excel kan niet tellen met gekleurde cellen. Hiervoor heb je VBA nodig. Als je een voorbeeldbestandje plaatst wil er vast wel iemand naar kijken. Even zoeken op dit forum geeft ook voldoende resultaten.

Hierbij het proefbestandje. Ik wil het graag zo maken dat in C10 alle bedragen in het Blauw worden opgeteld en in C12 alle bedragen in het Groen. Zou iemand daar naar willen kijken? Dank!!!

Bijlagen

Zoals VenaA al aangaf, vb bestandje?
Maar werkt zoiets voor U?
In mijn vbtje voor kolom C
Zie VBA code onder module Functions en formules in C16 & C17
De berekeningen worden aangepast, iedere keer als het bestandje wordt geopend.
Edit, de boodschappen hebben elkaar gemist

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Ja Top! Werkt precies zoals ik bedoeld had! Weet eigenlijk niks van VBA. Zie dat je een functie "sumbycolor" hebt gemaakt, waarmee je de truc doet. Maar ik kan niet vinden waar je die functie geplaatst hebt. Ik gebruik Excel 15.20 voor Mac. Ik zie niet goed hoe ik dat kan vinden met wat jij schrijft: Zie "VBA code onder module Functions en formules in C16 & C17". Kan je me daar nog bij helpen, zodat ik die functie ook in andere Excels kan plaatsen?

Oeps,
weer elkaar gemist,
Ik ken niets van Mac maar in windows met ALT + F11 open je VBA editor en daar kan je de VBA code vinden onder de module Functions
Dit is de code voor uw vbtje
Code:
Function SumByColor(CellColor As Range, SumRange As Range)
Application.Volatile
Dim ICol As Integer
Dim TCell As Range
ICol = CellColor.Font.ColorIndex
For Each TCell In SumRange
    If ICol = TCell.Font.ColorIndex Then
        SumByColor = SumByColor + TCell.Value
    End If
Next TCell
End Function
En dit is de code voor mijn eerste vbtje
Code:
Function SumByColor(CellColor As Range, SumRange As Range)
Application.Volatile
Dim ICol As Integer
Dim TCell As Range
ICol = CellColor.Interior.ColorIndex
For Each TCell In SumRange
    If ICol = TCell.Interior.ColorIndex Then
        SumByColor = SumByColor + TCell.Value
    End If
Next TCell
End Function
In uw vbtje doet de macro zijn ding met de tekstkleur, in mijn eerste vbtje doet de code zijn ding met cel kleur

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan