• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Getallen optellen uit verschillende pagina's

Status
Niet open voor verdere reacties.

Kocky

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
26 aug 2004
Ik zit met het volgende probleem. Ik hou van elke week iets bij op een tabblad in Excel, dus voor elke week wordt er een ander tabblad gebruikt. Nu heb ik in een laatste tabblad nogmaals een rekensom staan om de getallen over alle weken weer op te tellen. Maar omdat ik eerst elke week een nieuw tabblad aanmaak moet er dus steeds een extra verwijzing in de som komen:
='9'!H5+'10'!H5+'11'!H5+'12'!H5+'13'!H5+'14'!H5+'15'!H5+'16'!H5+'17'!H5+'18'!H5+'19'!H5+'20'!H5
Dus bij een extra week een extra verwijzing, als het om 1 som zou gaan was het wel te doen, maar het gaat hier om bijna 50 sommen die ik elke week moet aanpassen. Kan dit makkelijker worden gemaakt door een code op te geven zodat hij automatisch tabblad 9 tot en met 20 optelt, of mooier nog tabblad 9 tot en met 52, ook al bestaan die tabbladen na 20 nog niet. Het zelf zitten denken aan het volgende:
=som('9'!H5:'20'!H5)
Echter dit werkt niet, wie weet wat ik moet doen, om dit op te lossen.

En toch is de helpfunctie van Excel wel handig...

3-D references If you want to analyze data in the same cell or range of cells on multiple worksheets within the workbook, use a 3-D reference. A 3-D reference includes the cell or range reference, preceded by a range of worksheet names. Excel uses any worksheets stored between the starting and ending names of the reference. For example, =SUM(Sheet2:Sheet13!B5) adds all the values contained in cell B5 on all the worksheets between and including Sheet 2 and Sheet 13.

Om nu te voorkomen dat je de laatste sheet in de SUM() functie steeds moet vervangen kun je bijvoorbeeld een extra sheet maken waarin alleen maar '0' en staan zodat je vanaf de eerste sheet tot en met die sheet kunt optellen.

Ik heb de formule gebruikt en hij werkt precies zoals ik bedoel. Echter de laatste tip wil niet werken, ik heb voor het gemak een 57ste week aangemaakt en 0 ingevuld om het vak waar het om ging, maar dan komt er bij het antwoord van de forumule een "-" te staan, dit komt waarschijnlijk omdat er tussen week 20 en 57 niets is. Doe ik iets fout of is er nog een andere oplossing?

Ben er al uit, moest de sheet van week 57 achter die van week 20 zetten en niet helemaal achteraan. Nu werkt het naar behoren, bedankt voor de hulp:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan