• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

getallen reeks vervangen door zelfde woord (tbv draaitabel)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Miriam1969

Gebruiker
Lid geworden
3 jul 2012
Ik ben een draaitabel aan het maken voor een boekhoudkundig overzicht. Ik zou graag willen
dat een reeks grootboeknummers dezelfde omschrijving krijgen in een aparte kolom, zodat in de
draaitabel a.d.h. de omschrijving een groep kosten uitgefilterd kan worden.

Gb.nrs
====
4300 (kantoorbenodigdheden)
4312 (telefoon & fax)
4327 (drukwerk)
4350 (automatisering)

bovenstaande 4 gb.nrs. wil graag in een aparte kolom omschrijven als "kantoorkosten".

Hopelijk is hier een manier voor om dit te realiseren.

Bij voorbaat alvast dank!

En wat is het criterium dat het kantoorkosten zijn?
of gaat het alleen om deze 4?

Niels

Miriam,

kun je eens een voorbeeldbestand posten (zonder "gevoelige" informatuie)?

Aanvullende info

Ik wil graag seriereeksen gb.nrs. 1 omschrijving geven:

4000 tm 4090 = personeelskosten
4093

Bijlagen

vervolg op mijn vraag

Sorry, deed per ongeluk iets waardoor vraag afgerond werd....

Ik wil dus reeksen gb.nrs. vervangen door 1 omschrijving:
4093 = uitzendkosten
4130 tm 4145 = kosten OG
4150 tm 4175 = gas, water licht
etc.

Wat ik in mijn vraagstelling was vergeten: ik werk met Excel 2010.

Groet,

Miriam,

kun je het lijstje comleet maken?

compleet maken lijst

Ik neem aan dat je gb.nrs lijst bedoel?:

4093 = uitzendkosten
4130 tm 4145 = kosten OG
4150 tm 4175 = gas, water licht
4200 tm4290 = machinekosten
4300 tm 4350 = kantoorkosten
4470 tm 4480 = vrachtkosten
4510 tm 4590 = verkoopkosten
4660 tm 4670 = rentekosten
4715 tm 4796 = teeltbegeleiding
4808 tm 4813 = teeltkosten
4816 m 4828 = vermeerderingskosten

Groeten,
Miriam

Miriam,

volgens mij zou het zo kunnen (ik heb het bestand verkleind om het te kunnen posten, dus er onbreken gegevens).

Bijlagen

Het ziet er goed uit. Aankomende maandag zal ga ik er verder mee
aan de slag en zal kijken of de draaitabel kan produceren die ik in mijn
hoofd heb. Alvast bedankt voor deze oplossing!:)

Haije,

Daar ben ik weer.... Ik heb naar je oplossing gekeken en die komt nagenoeg in de buurt van
wat ik in mijn hoofd heb/had. Ik wil alleen niet de gb.nrs. in de kolom, maar de groepomschrijving.
Dit lukt me door de 'Groep" tevan rapportfilter naar de rijlabels te verplaatsen, maar dan verdwijnt bovenin het document
de groep. Wat is de functie van het rapportfilter? Ik wil graag ook snappen wat ik aan het doen ben,
dus kun je summier vertellen wat de VERT.ZOEK formule inhoud? Misschien kan ik hem dan vaker toepassen?

Miriam,

in J1:K13 staat het tabelletje dat je me opgegeven hebt. Met de vert.zoeken functie wordt de juiste groep gezocht bij elk gb.nr.
Als je evt nieuwe gb.nrs zou toevoegen, dan kun je met dezelfde functie de bijbehorende groep opzoeken.
In de draaitabel heb ik er voor gekozen om in het rapportfilter de groep op te nemen.
Door een groep te kiezen krijg je een totaaloverzicht en details in één oogopslag beschikbaar.
Maar als je alleen behoefte hebt aan de totalen kun je prima doen wat je al gedaan hebt: groep verplaatsen naar de rijlabels en evt de gb.nrs verwijderen.

Hallo Haije,

Bedankt voor je reactie. Ik ben er alleen nog niet achter wat de wat de functie is van
het rapport filters. Welke rol heeft dit vakje in een draaitabel.

Zou je me ook kunnen uitleggen hoe ik de "zoekgroep" van onderstaande formule kan aanmaken
VERT.ZOEKEN(B3;zoekgroep;2;1)? Wat betekent de 2 en de 1 in de formule achter "zoekgroep"

Miriam

Miriam,

ik heb het bereik J1:K13 heeft de naam zoekgroep gegeven, omdat een bereiknaam gemakkelijker te onthouden is dan een range.

VERT.ZOEKEN(B3;zoekgroep;2;1)

hier staat:
zoek de waarde die in (B3 staat in de eerste kolom van het bereik zoekgroep
waarbij het resultaat uit de tweede kolom van zoekgroep weergegegeven moet worden
de 1 geeft aan dat niet de exacte waarde aanwezig hoeft te zijn, maar dat de dichtsbijzijnde lagere waarde ook mag

Je vraag mbt raportfilter kan ik niet helemaal plaatsen..

Bijlagen

Hallo Haije,

Bedankt voor je uitleg. Het wordt me steeds duidelijker. Alleen heb ik geprobeerd een gb.nr en omschrijving toe te
voegen aan je "zoekgroep", maar hoe kan ik het nieuwe bereik van deze (aangevulde)"zoekgroep" in de formule aangeven??
Handig ook dat je een bereik een naam kunt geven. Waar kun je dit doen?

De vraag mbt rapportfilter:
Met kolomlabel en rijlabels kun je de opmaak van je draaitabel maken.
Met SOM-waarde kun je waardes berekenen, maar mij is niet duidelijk wat
het rapportfilter voor functie heeft. Wat doe deze functie??

Miriam,

als je met het rapportrfilter bedoelt het filter in mijn oorspronkelijke draaitabel, dan is het een manier om alleen de draaitabel voor slechts één groep te laten zien of voor alle groepen samen (dat laatste heeft in jouw geval geen toegevoegde waarde).

Hoi Haije,

Bedankt voor je reactie mbt het rapportfilter.

Zou je me nog uit willen leggen hoe ik het (nieuwe) bereik van de "zoekgroep" kan aanmaken c.q. aanpassen
(ook zo dat het in de formule het bereik vergroot wordt)?
Ook handig om te weten: hoe kan ik een bereik (zoals je bij J1:K13 hebt gedaan) een naam geven?

Groet
Miriam

Hallo Haije,

Vorige week heb je 2 kleine vragen gesteld, maar ik heb nog geen reactie c.q. antwoord
van je mogen ontvangen. Misschien ben je op vakantie (of zijn de vragen te simpel?), maar
ik zou je willen vragen of je de vragen dd 12 juli wil beantwoorden. Ik zou er erg mee
geholpen zijn!!
Miriam

Miriam,

sorry, ik heb je vragen van 12-07-2012 gemist, maar wil ze natuurlijk graag beantwoorden!

Als je een bereik selecteert, bv J1:K13 kun je dat als volgt een naam geven:
1) door in het naamvak (dat is het vak direct boven kolomletter A) te klikken en een naam te typen
2) door in het lint te kiezen voor de tab Formules en daarin voor de optie Naam bepalen.

Een eenmaal gegeven naam is als volgt te muteren:
Kies in het lint voor Formules en daarin voor Namen beheren

Als je een naam eenmaal gebruikt hebt en je wijzigt het onderliggende bereik dan werkt dat direct door in de bestaande formules.

Laatst bewerkt:
Hallo Haije,

Hartstikke bedankt voor je reactie! Ik denk dat voorlopig al mijn
vragen over dit item wel beantwoord zijn. Hartelijk dank!

Groeten,
Miriam:)

Hallo Haije,

Ik zou graag nogmaals van je Excel expertise gebruik willen maken!!

Ik zit nog een beetje te knoeien met de opmaak van de rijen c.q. kolommnen
van de draaitabel.

GEWENSTE OPMAAK:
De kolommen zou ik graag op de volgorde van april tm mrt (conform tabblad
2011-12) willen hebben.
De opmaak van rijen zou ik graag op volgorde van de gb.nrs, maar wel
als groep willen hebben. Deze zal ik even toelichten: In de draaitabel van
je excel bestand die je me 10 juli jl. toegestuurd heb, staat vanaf "machinekosten"
de omschrijvingen wel op volgorder van gb.nrs., maar de 1e 4 omschrijvingen (gas,
water, licht = 4150; kosten OG = 4130 ; personeelskosten 4000; uitzendkosten = 4093)
niet.

Je kunt rijen c.q. kolommen sorteren van A/Z en van Z/A. Daarnaast kun je een
rij / kolom een cel omhoog/omlaag of links/rechts verplaatsen. Ik vind dit een
omslachtige manier om de gewenste draaitabel te krijgen. Graag zou ik willen
weten of er (miscchien bij het aanmaken van de draaitabel) eenvoudigere manier
is om gewenste opmaak v.d. rijen/kolommen te krijgen.

Groeten,
Miriam

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan