• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

getallen uit cel met ook letter(s) tellen.

• Onderwerp starter Onderwerp starter xbmc
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

xbmc

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
20 mrt 2013
Ik heb in een cel A1 bijvoorbeeld 4x/2v staan.
in cel A2 staat 3x/8v

X betekend bijv. werken en v verlof.

Nu de vraag:
In cel A3 wil ik het totaal gewerkte uren zien van A1 t/m A2 (puur alleen het getal (dus de uitkomst in die cel zou moeten zijn 7)
In cel A4 wil ik het totaal verlof uren zien van A1 t/m A2 (puur alleen het getal (dus de uitkomst in die cel zou moeten zijn 10)

Maar ja, hoe krijg ik dat voor elkaar?
Als ik een voorzetje krijg kom ik er misschien wel verder uit.

Bijlagen

Ik snap alleen die logica niet van 5z enzo niet, want iemand kan toch niet maar 5 uur ziek zijn lijkt mij?
kun je het dan niet beter op splitsen in een tabel voor ziek en verlof en werken?

Hoi sjoemie1985.

Het lijkt inderdaad vreemd, maar het gaat ook niet letterlijk om de logica van 5 ziek.
(zou natuurlijk wel kunnen als iemand maar 5 uur hoeft te werken op een dag, maar goed)

De hele opbouw is niet logisch, maar ik moet het doen met de data die me is aangeleverd.
De excel file die ik als bijlage heb is maar een voorbeeld.
Liever had ik ook gehad dat alles apart genoteerd was zoals ziek, verlof, werken, dokter etc.... maar helaas is dat niet het geval.

ik heb cellen waar bijvoorbeeld in staat:

3x/1Dr/4z

dat betekend dat die persoon bijvoorbeeld 3 uur gewerkt heeft, toe een uur naar de dokter en zich vervolgens voor de rest van de dag heeft ziek gemeld.

Bij iemand anders op die dag kan bijvoorbeeld staan 4v/4x (dus de eerste 4 uur verlof en de laatste 4 gewerkt)

Laatst bewerkt:
iemand kan toch niet maar 5 uur ziek zijn
Je kunt toch in de loop van de dag merken dat het niet gaat en daardoor ziek worden.
Dan heb je die dag 3 uur gewerkt en ben je 5 uur ziek

Met het splitsen van uren en ziek/vakantie ben ik het helemaal eens
Of een tabel met alle mogelijkheden en dan via 'vert.zoeken' de uitslag opzoeken.

Hoi popipipo,

Ik had ook liever dat het gesplits was, maar ik heb de data in deze vorm aangeleverd gekregen.
Tja, en vervolgens de vraag of ik inzichtelijk kon maken hoeveel gewerkte uren er in totaal gemaakt waren door alle werknemers samen op maandag, dinsdag etc.

In principe gaat het alleen om de gewerkte uren (dus het getal direct voor de x)

Maar ja, managers kennende, krijg ik daarna de vraag hoeveel ziekte uren er geschreven zijn op de dagen, dus dacht ik om maar meteen alle variabelen op te tellen.
en met variabelen bedoel ik dan ziek, verlof, werken, dokter

Hey je helpt me echt heel goed op weg.
gaat alleen nog fout bij bijvoorbeeld 1dr/3,5v/3,5x

Als dat ook no zou werken dan super...

O ja, (durf het bijna niet te vragen) mag het hoofdletter ongevoelig zijn?... ik zie namelijk in hetgene ik aangeleverd heb gekregen dat sommige het niet zo consequent ingevoerd hebben.
Bijvoorbeeld ooit 4x dan weer 4X

Maar echt top dat je zo snel reageert.

De formule werk zowel met hoofdletter als met kleine letter
Ik zat al op die vraag te wachten over halve uren.
En dat is nu net de reden waarom je het moet splitsen.
Nu moet je eerst controleren of er halve of hele uren in staan.
Dat lukt mij dus niet.
Een alternatief (maar dat zal na je eerdere opmerkingen ook wel niet kunnen) is om altijd een getal met komma te zetten dus:
1,0dr/3,5v/3,5x

Hierbij een oplossing met matrixformules die ook rekening houdt met getallen met één cijfer achter de komma.

Rebmog

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Na nogmaals te proberen kan ik geen enkele meer open op de link van popipo

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan