• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Getrapte/Opvolgende Validatie Excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bahnerth

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
16 sep 2009
Goededag experts,

Ik heb overal gezocht en dingen uitgeprobeerd, er is een grote hoeveelheid informatie ter beschikking maar zelfs dan kom ik er helaas zelf niet uit.
In bijgevoegde Excel heb ik eindelijk het voor elkaar gekregen dat ik een drop down heb zonder dubbele waarden, echter zou ik graag nog willen dat drop down 2 (cel M3) alleen unieke waarden mee krijgt gebaseerd op de keuze van drop down 1 (cel M2). Is dit überhaupt mogelijk in de huidige opzet van mijn Excel bestand? Ik zou graag weten hoe ik dit moet doen.

Alvast hartelijk dank voor enige hulp.

Patrick

Bekijk bijlage test.xlsx

Wow, dit is geniaal. Dit is precies wat ik nodig heb. Geen flauw idee hoe je het precies geflikt heb maar daar ga ik ff mee puzzelen. In ieder geval hartstikke bedankt!!!

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Jean-Paul,

Ik heb enige tijd gepuzzeld met het bestand maar ben absoluut geen kei wat betreft macro's/vba. Is het ook mogelijk om de dropdown menu's in een ander tabblad te krijgen, van huidige tabblad cel M2 tot M7 naar nieuwe tabblad cel B3 tot B8? Tevens is het theoretisch mogelijk dat er meerdere operators kunnen zijn op een bepaalde route, dus Op1 en Op2 zouden ook een dropdown moeten kunnen zijn.

Het zou fantastisch zijn als je me hierbij nog kan helpen. Alvast bedankt weer!

Patrick

Zet in A2 de waarde "Anders" en zie dat het nog niet perfect is.
Op te lossen door het scheidingsteken ook in InStr(c01, cl.Value) mee te nemen:
InStr(c01, cl.Value & "|")
Maar dat heeft weer andere gevolgen...

@Frans
dat is een terechte opmerking, hier had ik nog niet aan gedacht,weer iets bijgeleerd, maar ik heb voor een andere oplossing gekozen.

Bijlagen

Als je toch aan het programeren bent zou ik met comboboxes gaan werken.

Voordelen:
- kortere code
- geen gedefinieerde namen
- unieke waarden in code aangemaakt, i.p.v. op het blad
- gesorteerd in code.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
@HSV: Harry, ik dacht dat het iha niet verstandig is om .Net system.collections in VBA (of vb6) te gebruiken. Een tijd geleden heb ik gezocht naar de mogelijkheid om deze objecten early te binden (via verwijzing in menu Extra vbe) maar dat is me nooit gelukt. Deze .Net objecten lijken dus niet zichtbaar voor vba (en dus zal ik ze niet gebruiken, hoe spijtig ook...).
Heb jij andere documentatie hierover?

@Frans,

Och, ik vind het wel een handig en krachtig instrument (vergelijkbaar met Dictionary's, maar met sorteren).
Ik heb enkel documentatie over de methoden en properties (Google eens).

Je kan ook eerst het blad sorteren per kolom, en daarna alles in een array stoppen, maar ik koos voor deze optie.

Heren,

Hartelijk dank voor jullie hulp, gewoonweg super!! Hier kan ik zeker mee uit de voeten.
Groeten, Patrick

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan