• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Getrapte validatie

@ Emields

Ok!!
Wat is de functie van de underscore in 2e validatie? Waarom heb je die toegevoegd?

Waarom werkt het niet met de tabellen die ik gemaakt heb?

Probeer het bereik eens de naam 013 te geven inplaats van _013
Dan zie je het doel van de underscore

Ik heb een oplossing die alleen werkt in nieuwere versies omdat de FILTER() en UNIEK() functies worden gebruikt.

zie bijlage

De geldige waarden voor de getrapte validatie staan in kolom P tm Q en worden met behulp van de functies Uniek en Filter dynamisch gevuld met unieke keuzes en alleen de keuzes die nog geldig zijn na selectie in de "hogere" dropdown.
In de gegevens validatie zijn celverwijzingen opgenomen met een # erachter dat maakt ze dynamisch als er waarden bijkomen of afgaan wordt de keuzelijst automatisch bijgewerkt.

Bijlagen

Voor de nieuwere versie (365) heb je die formule uniek in P13 niet nodig.
Die regelt de validatie automatisch met de uniek waarden uit de tabel.

Ik heb een lege regel in de tabel toegevoegd en krijg in de validatie staat de een nul in de cel
wat moet ik wijzigen om geen nul in de cel te zien, dus een lege cel (= geen keuze)

Lege rijen in een tabel horen er eigenlijk niet in thuis.
In P2:
Code:
=NAAR.KOLOM(UNIEK(Tabel1[Complex]);1)

Ik moet erbij vermelden dat ik nog niet zo thuis ben in de tabellen
is eigenlijk de 1e keer dat ik hiermee bezig ga

Wil je de cellen H8 en H9 weer legen na een keuze in H7?
Dat wordt dan VBA.

je hebt geen lege cel of "kies een waarde" in je gegevens validatie op te nemen omdat je bij het instellen van gegevensvalidatie kunt instellen dat die een lege cel moet negeren. Een ingewikkelde manier om te zeggen dat een lege cel ook mag..

1741815151301.png

Als je toch een instructie wilt geven aan de gebruiker dan kun je dat doen middels een invoerbericht instellen. Dit zat niet in mijn antwoord maar dat ziet er dan zo uit als je de cel selecteert
(gele cel voor complex is geselecteerd alleen dat zie je niet in het screenshot)

1741815349169.png

wat mij betreft zijn dit betere opties dan een loze waarde in een dropdownlijst.

hier met een knop om te wissen. als je een tabel gebruikt moet je niet iedere kolom in een aparte tabel plaatsen maar alle gegevens in 1 tabel

let wel dit werkt met vba, dus eerst opslaan als xslm en dan het nieuwe bestand openen.

Bijlagen

Terug
Bovenaan Onderaan