• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Gevens op werkbladen toetsen aan eisen op een anderwerkblad

Status
Niet open voor verdere reacties.

Guidob

Gebruiker
Lid geworden
30 mei 2011
Hallo beste mensen,

Ik kan over het algemeen aardig overweg met Excel, maar het volgende probleem krijg ik niet opgelost:

Ik heb een studentenadministratie opgezet in excel waarin voor elke student een werkblad is aangemaakt met de studieresultaten. Afhankelijk van deze studieresultaten mag een student door naar een volgende fase van de opleiding.
Exclel toest voor mij automatisch aan welke eisen de student voldoet en geeft aan, aan welke onderdelen de student mag gaan studeren.
Nu is het zo ingericht dat de eisen en de toetsing op elk afzonderlijk werkblad worden gedaan. Het probleem is echter dat wanneer de eisen verranderen, ik elk werkblad moet aanpassen. Dit is erg veel werk.

Is het mogelijk één algemeen werkblad in te richten met eisen en formules welke de studieresultaten toetsen en waarvan het resultaat wordt weergegeven op het werkblad van de betreffende student?

Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties.

Groet,

Guido

Ja dat is allemaal mogelijk maar......
moeten wij dat dan allemaal gaan reconstrueren om een voorbeeld te hebben?

Cobbe

Dit is de formule die je in W27 kunt gebruiken indien je op een apart blad de toelatingseisen zet met de criteria:

Code:
=ALS(ALS(OF(K11=Blad1!H4;N11=Blad1!H4);1;0);"Ja";"Nee")
Ik heb W27 voor Klaas gedaan en op Blad1 het tabelletje gezet met fictieve criteria.
Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel, moet nu dringend weg.
Als het nog nodig is doe ik vanavond wel verder.

Anders succes, Cobbe

Bijlagen

Hoi,

Op zich is het duidelijk, ik was al bang dat ik aan de macro's moest...
Ik begrijp alleen nog niet waarom twee keer de "als" functie gebruikt wordt.

Dit lijkt ook te werken (w27): =ALS(OF(K11=Blad1!H4;N11=Blad1!H4);"Ja";"Nee")

Kun je me uitleggen waarom jij 2x de als functie gebruikt? Dan moet het me ook wel lukken om de andere toetsen te doen, waarbij aan meerdere eisen voldaan dient te worden.

Toch nog een aanvulling: Als de eisen zo aangepast worden dat de toelating voor bv Minor 2 alleen mogelijk is als alle vakken behaald zijn, dan volsta ik niet met alleen een aanpassing van de eisen op blad 1. Ik zal dan toch bij alle studenten iets moeten wijzigen. Is dat ook te omzeilen door algemen toetsfomules op blad 1 te plaatsen, waavan alle student-bladen gebruik maken? Of wordt het dan echt ingewikkeld?

Groet,

Guido

Alvast bedankt.

Laatst bewerkt:
Ja dat was de stress hé, ik zat in tijdnood:

Code:
=ALS(OF(K11=Blad1!H4;N11=Blad1!H4);"Ja";"Nee")

Is meer dan voldoende.
Wat de rest betreft zul je op Blad1 een lijst moeten maken met alle mogelijkheden en criteria. Dan pas kun je vanaf elk blad apart daar naar verwijzen.
Zo te zien zal dat wel een beetje puzzelen worden maar dan heb je ook iets.:)

Mvgr. Cobbe

Hoi Cobbe,

Het is helder.
Toch zal de toetsing dus altijd plaatsvinden op de werkbladen van de studenten.

Is het mogelijk om bijvoorbeeld door vba te gebruiken blad 1 zo in te richten dat deze alle werkbladen toetst en het resultaat op de betreffende werkbladen weergeeft?

Je hoeft het niet op te lossen, maar als ik weet dat het mogelijk is kan ik eens rondvragen wie zoiets voor mij kan maken.

In ieder geval al erg bedankt tot nu toe.

Guido

Het zal zeker mogelijk zijn maar dan moet je je werkwijze wijzigen.
Ik zou werken met slechts één (punten)blad layout en dan de verwerking doen via een userform(formulier).
Op een apart blad al de gegevens van je studenten bijhouden.
Dat heeft als voordeel dat je alles kunt centraliseren en je werkt met een database die alle gegevens bevat die je nodig hebt zodat je ook een historiek ter beschikking hebt.

Dus je zou een formulier moeten ontwerpen waarop je de naam vd student oproept en dan alle invulvakken invoegt die je nu op elk blad apart hebt staan.
De code achter dit userform doet natuurlijk ook de nodige berekeningen.
Dan werk je een student af en print je het resultaat en de gegevens worden weggeschreven naar de database. Deze gegevens kun je ten alle tijden weer oproepen.

Veel werk denk ik zo. Maar eenmaal klaar werkt dat ook voor jaren soepel.

Succes, Cobbe

Beadnkt,

Misschien moet ik wel naar Access.
Ik weet daar wel een database op te zetten. Alleen nog uitzoeken hoe ik gegeven kan laten toetsen.

Groet,

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan