gevolgen verkeerde voeding?

Status
Niet open voor verdere reacties.

JobNij

Gebruiker
Lid geworden
27 okt 2009
Hallo allemaal,

Ik heb een laptop naast mij liggen waar geen leven meer in zit. Na wat doormeten met mijn multimeter ben ik er achter gekomen dat het probleem waarschijnlijk in de voeding zit. De output van de voeding is 19V en 3,42A, maar ik heb thuis alleen voedingen met 19V en 4,74A liggen. Hoe gevaarlijk is het om zo'n voeding met een te hoog ampèrage te gebruiken?

Alvast bedankt!

Job

Hallo

"Hoe gevaarlijk is het om zo'n voeding met een te hoog ampèrage te gebruiken?"

Dit is volkomen ongevaarlijk.

19V en 3,42A ---> 64.98 W (65W)

19V en 4,74A ---> 90.06 W (90W)

Een 90 W net - adaptor zal ook minder warm worden , met een veel langere levensduur als logisch gevolg.

Let er wel op , dat de polariteit klopt , en dat het stekkertje die in de laptop gaat perfekt past.

Indien niet , kan deze te warm worden , waardoor de netentree v/d laptop voortijdig sneuveld.

Jammer genoeg vermeld je geen typenr/ouderdom van deze laptop. (nuttige info en ... ik weet graag over wat we spreken)

Er bestaan laptops die volledig dood zijn , indien de ingeplugde batterijpack defekt is.

Peter

Laatst bewerkt:
Allereerst bedankt voor de reactie!

Het gaat om een Packard Bell easynote r3400, die minstens zeven jaar geleden gekocht is.
Ik krijg geen reactie bij het inschakelen en er gaan geen statuslichtjes branden bij het aansluiten van de voeding, waarna ik de voeding heb doorgemeten, waarna bleek dat er geen stroom uitkwam.
De voeding lijkt geen officiële packard Bell te zijn. De nummers die erop staan: delta Electronics, Inc. V85 N193.

Hallo

Dit :

http://www.benl.ebay.be/itm/For-Pac...Accessories_PowerSupplies&hash=item256c111cc9

Zou de originele voeding moeten zijn ...

60W is dus ruimschoots genoeg voor deze laptop , uiteraard kun je die 90 w ook gebruiken indien de connector 100% compatible is...

Verwijder de harddisk tijdens het "herstelproces" ...

Deze is niet nodig , zo verminder je ook de kans dat deze defekt/corrupt geraakt.

Met een werkende netadaptor , zou deze laptop (zelfs defekt) minimum de ingeplugde l.i.o.n. batterij moeten proberen op te laden (indikatieled)

Anders kan de batterij defekt zijn , of ... de voedingsconnector die meestal op het motherboard is gesoldeerd.

Ik weet niet hoe handig/hoeveel ervaring je bezit ...

Indien al het bovenstaande voor u chinees is , niet zelf aan komen , maar laten uitvoeren door iemand met de nodige ervaring.

Peter

Het bovenstaande is gelukkig geen Chinees voor mij, ik heb de laptop van een kennis gekregen, met de vraag of ik een paar foto's van de harde schijf kon halen en de harde schijf kon wissen. Mijn eerste ingeving was de harde schijf eruit halen en in mijn computer stoppen, maar in de notebook zit een voor mij onbekende aansluiting (iets met ATA Extreme, zo uit mijn hoofd) die niet in de IDE kabel van mijn computer past.

Ik ga nu maar eens kijken of ik een compatibele adapter kan vinden, want de adapters die ik thuis heb liggen passen niet...

Weet je anders een manier om de adapter die meegeleverd is open te maken, om te kijken of ik het probleem kan verhelpen?

Ik vind het een beetje zonde om een nieuwe adapter te kopen (ook al is ie maar €7), aangezien de laptop na deze laatste handelingen van fotos eraf halen en wissen toch in de prullenbak zal verdwijnen, maar ik zal er over nadenken.

Nogmaals bedankt voor de hulp zover!

Hallo

"de laptop na deze laatste handelingen van fotos eraf halen en wissen toch in de prullenbak zal verdwijnen"

Meestal worden voor dergelijke toestellen nog +/- 50 € geboden op e-bay.

Of men probeert deze nog wel te herstellen , of men gebruikt de laptop voor ruilonderdelen.

T.f.t. paneel , invertor , geheugen ,etc ....

Data van de schijf halen , kan op volgende manieren :

http://www.benl.ebay.be/itm/110910558047?ssPageName=STRK:MEWAX:IT&_trksid=p3984.m1423.l2649

Of :

http://www.benl.ebay.be/itm/USB-2-0...t=US_Drive_Cables_dapters&hash=item41572e5197

Kun je zowat alle bestaande formaten uitlezen.

Hou er rekeing mee , dat je nog een voeding nodig hebt voor deze .

Of je koopt meteen zoiets :

http://www.benl.ebay.be/itm/NEW-USB...t=US_Drive_Cables_dapters&hash=item337930e93e

"Weet je anders een manier om de adapter die meegeleverd is open te maken, om te kijken of ik het probleem kan verhelpen?"

Controleer de primaire (interne) zekering , deze is vermoedelijk defekt.

----------------> Let op , in een geschakelde voeding zijn dodelijk spanningen aanwezig. <-------------

Peter

Ik was in ieder geval van plan om aan die kennis te vragen of ik de laptop zelf mocht houden (als ik weer leven in krijg), als het alternatief de prullenbak is...

Ik probeer nu de adapter open te krijgen, om het een en ander door te meten, maar ik krijg hem niet los zonder geweld te gebruiken. Is er een manier om die zwarte blokken open te krijgen, of kan ik het best met een zaagje (voorzichtig) het adaptertje openschroeven?

Als het probleem in de adapter zit dan koop ik een nieuwe adapter en dan hoop ik dat ik de laptop mag houden, zodat ik er nog wat lol aan kan beleven en er nog wat mee kan prutsen, maar voordat ik dat doe wil ik graag zeker weten dat het probleem in de adapter zit, anders is het een beetje zonde van het geld...

Volgens jou uitleg moet ik naar de primaire weerstand kijken, maar daarvoor moet ik dus eerst het zwarte bakje openbreken (of open krijgen in ieder geval), dus nogmaals: hoe open ik het bakje? Gecontroleerd geweld of is er een andere optie?

Hallo

"Volgens jou uitleg moet ik naar de primaire weerstand kijken" <--- nee

Ik heb geschreven :

"Controleer de primaire (interne) zekering , deze is vermoedelijk defekt."

En ook :

"----------------> Let op , in een geschakelde voeding zijn dodelijk spanningen aanwezig. <-------------"

Van netspanning krijg je een goeie optater als je er aan komt ... een geschakelde voeding is niet zo vriendelijk !!! bovenstaande opmerking is dus zeker niet overbodig.

"Is er een manier om die zwarte blokken open te krijgen"

Meestal zijn de 2 helften "spaarzaam" op elkaar gelijmd.

Met een heeel dunne platte schroevedraaier en hamer in de naad (met gedoseerd geweld) rondom rond tikken.

Meestal breekt de lijm (dit hoor je).

Mits de nodige ervaring lukt het je om een dergelijke adaptor te openen in +/- 10 min.

De adaptor iets opwarmen , of afkoelen maakt de lijm nog brozer , waardoor deze nog sneller breekt.

Klop zeker niet te diep , want intern heb je slechts enkele mm speling.

De zekering (glazen buisje ??) zit meestal niet ver van de netentree.

Peter

Adapter geopend (met gepast geweld)! (B)lijkt gelukkig alleen maar een kabelbreukje te zijn. Morgen maar eens de soldeerbout opzoeken en het breukje proberen eruit te werken, en dan hopen op het beste!

Nogmaals ontzettend bedankt voor de hulp zover!

Sorry voor de late reactie, maar het bleek inderdaad alleen een kabelbreuk te zijn. Nogmaals ontzettend bedankt voor de hulp!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan