• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Gewogen dienstjaren berekenen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Gijsbert1

Gebruiker
Lid geworden
7 apr 2016
Wie kan mij helpen met mijn blinde vlek?

Ik ben op zoek naar een formule om de "gewogen" dienstjaren van een medewerker te berekenen.
De weging is gebaseerd op de leeftijdscategorie van de medewerker x het aantal dienstjaren.
Zie toegevoegd bestand met 3 voorbeelden: Bekijk bijlage gewogen dienstjaren.xlsx

Geel is startwaarde voor berekening
Groen is waar de formule moet komen!
Paars is wat de uitkomst moet zijn!

De groene velden heb ik in het voorbeeld handmatig ingevuld. In plaats hiervan moet dus een formule komen.
Als vervolgstap ben ik dus op zoek naar een master-formule in het paarse veld zodat ik de berekeningen achterwege kan laten.

Heb je iets aan SOMPRODUCT?
Code:
=SOMPRODUCT(G9:G12;E9:E12)

Een matrix formule kan ook:
Code:
{=SOM(E9:E12*G9:G12)}
Dus de functie SOM gebruiken, de eerste kolom selecteren, * typen, tweede kolom selecteren en <Ctrl>+<Shift>+<Enter>.

Ha Octafish,

Dat is een prima formule voor het paarse veld. Dank je wel.
Echter, eigenlijk ben ik op zoek naar een formule voor de groene velden! Deze zijn nu handmatig ingevuld!

En het allermooiste zou daarna dan zijn als er een formule in het paarse veld komt te staan die geen verwijzingen heeft naar de groene velden.

Je gaf aan dat je een formule zocht die de berekeningen overbodig zou maken :).

Dat klopt.
Maar dat doet deze toch niet? Of snap ik niet wat je bedoelt? :o

Wat ik eigenlijk wil is dat de kolommen G t/m H weg kunnen en de complete berekening in het paarse veld komt!
Jou formule heeft nu nog wel verwijzingen naar de groene velden!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan